معاون توسعه تجارت قزاقستان:

قزاقستان به دنبال استفاده از ظرفیت ترانزیتی ایران است

قزاقستان به دنبال استفاده از ظرفیت ترانزیتی ایران است به گزارش شمال صنعت، معاون توسعه تجارت قزاقستان ضمن اشاره به بازخورد مثبت مصرف کنندگان قزاق نسبت به کالاهای ایرانی، اظهار داشت: یکی از اهداف دولت قزاقستان استفاده از ظرفیت ترانزیتی ایران است.



به گزارش شمال صنعت به نقل از اتاق بازرگانی ایران، نشست مشترک هیأت تجاری و حمل و نقل قزاقستان که به سرپرستی معاون وزارت توسعه تجارت این کشور به ایران آمده است، با معاون بین الملل اتاق ایران، مدیر حمل و نقل و کارنه تیر اتاق و تعدادی از فعالین اقتصادی حوزه حمل و نقل ایران برگزار گردید.
در این نشست نورلان کولباتیروف معاون توسعه تجارت قزاقستان ضمن اشاره به سفر رئیس جمهور این کشور به ایران اظهار داشت: یکی از اهداف مهم دولت قزاقستان استفاده از ظرفیت تراتزیتی ایران است.
وی ضمن اشاره به تعیین چشم انداز تجاری سه میلیارد دلار در سال میان ایران و قزاقستان از جانب مقامات عالی دو کشور بیان نمود: باآنکه ظرفیت صادراتی ایران به قزاقستان بسیار بالاست، اما حجم پایینی از کالاهای ایرانی وارد قزاقستان می شود. با این وجود همین میزان کالا هم بازخورد مثبتی میان مصرف کنندگان قزاق داشته است.
کولباتیروف با تکیه بر این که هدف اصلی این هیأت از سفر به ایران، بررسی امکانات تجاری ایران و شناخت مشکلات و یافتن چاره مناسب برای آنهاست، اضافه کرد: ایران کشور مهمی برای قزاقستان است و ما برای توسعه روابط تجاری مشترک دو کشور مصمم هستیم.
در ادامه علیرضا یاوری معاون بین الملل اتاق ایران با اشاره به اینکه قزاقستان یکی از اولویت های ایران برای توسعه همکاریهای تجاری بشمار می رود بر روابط بسیار نزدیک دو کشور تاکید کرده و اظهار داشت: پس از سفر مقامات قزاقستانی به ایران در ماه گذشته، مقرر است امکانات و اماکنی در بنادر جنوبی ایران همچون بندر شهید رجایی در اختیار قزاقستان قرار بگیرد تا این کشور از این ظرفیت برای توسعه صادرات خود به کشورهای شرق دور استفاده نماید. چنین مناسباتی اساسا به توسعه روابط تجاری کشور می انجامد.
بهنام فرامرزیان مدیر حمل و نقل بین المللی و کارنه تیر اتاق بازرگانی ایران هم در این جلسه با اشاره به اینکه ایران و قزاقستان از اعضای قدیمی کنوانسیون تیر هستند، اظهار داشت: با این وجود حجم فعالیتهای کارنه تیر دو کشور کشور بسیار پایین است. در سال ۲۰۲۲ از مجموع سه هزار و ۷۰۰ مورد حمل و نقل جاده ای فقط ۱۱۹ عملیات حمل و نقل جاده ای را تحت کارنه تیر داشتیم.
وی اضافه کرد: فعالیتهای حمل و نقلی در صورتی موفق هستند که هم منافع گمرک، هم شرکت حمل و نقل و هم منافع صادرکننده تأمین شود. رویه های غیرمتعارف نه تنها برای ما هزینه بر، بلکه زمانبر هم خواهد بود و توجیه اقتصادی را برای بنگاه های اقتصادی دو کشور نخواهد داشت.
فرامرزیان ضمن اشاره به سرمایه گذاری های قابل توجه قزاقستان در کریدورهای شمالی و میانی از شرق تا غرب بیان نمود: جنگ روسیه و اکراین مسیر فعالیت کریدور شمالی را مسدود کرده است. باآنکه در راه کریدور میانی هم بنادر اکتائو، کوئیک و ترکمن باشی فعال می باشند، اما ترافیک در بندر باکو و مرز سامور خیلی زیاد است؛ بنابراین این مسیر هم مزیت رقابت پذیری خویش را از دست داده است.
وی تصریح کرد: بنابراین با این شرایط کریدور جنوبی که از مرزهای ایران تردد می کند، می تواند جایگزین بسیار مناسبی برای صادرات، واردات و ترانزیت کالاهای قزاقستان باشد.
مدیر حمل و نقل و کارنه تیر اتاق ایران خطاب به نورلان کولباتیروف اظهار داشت: شما کاملاً در جریان هستید که بنادر جنوبی ما از زیرساخت های لازم برخوردار بوده و امکانات لازم برای «صادرات از» و «واردات به» قزاقستان را دارند. با عنایت به این که قزاقستان هم به بازارهای هدفی همچون عراق، امارت، پاکستان، هند، ترکیه و ترکمنستان متمرکز شده است، مسیر ایران می تواند به شکل حمل و نقل ترکیبی برای دو طرف مزایای زیادی داشته باشد.
فرامرزیان تصریح کرد: اتاق ایران برای تأسیس کنسرسیوم حمل و نقلی با طرف قزاق آمادگی کامل دارد. اتاق ایران همینطور جهت راه اندازی سرویس رو-رو منظم بین بنادر اکتائو و کوییک با بنادر شمالی ایران آماده است.
وی افزود: خوشبختانه در بحث گمرکی هم توافقات خوبی با گمرک قزاقستان داشتیم و بزودی این امکان را فراهم خواهیم کرد که با سند الکترونیک، حمل و نقل جاده ای و ترکیبی را داشته باشیم.
فرامرزیان با اشاره به اینکه باآنکه رانندگان ما با قزاقستان مشکل ویزا ندارند، ولی ما تمایل به حذف ویزا برای رانندگان دو کشور را داریم، اظهار داشت: در بحث مجوز تردد هم مشکلی نداریم، اما ما مایل هستیم مجوز تردد دو طرف هم برداشته شود.
نورلان کولباتیروف هم در ادامه اظهار داشت: ترانزیت از ایران برای قزاقستان از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. چون که به خاورمیانه، هند و پاکستان دسترسی خوبی خواهیم داشت. همانطور که گفتید کریدور میانی از ترافیک بالایی برخوردار می باشد و ما به دنبال کریدورهای جایگزین هستیم. اساساً هدف ما از این سفر هم حل این مشکل است.
وی ضمن اشاره به بازدید سرمایه گذاران قزاق از بنادر جنوبی ایران افزود: در این خصوص آماده دریافت مشاوره های اتاق ایران و همکاریهای مشترک بعدی هستیم. همینطور ما می توانیم به فعالان تجاری ایران برای ورود به اوراسیا و بازار آسیای میانه مشاوره بدهیم. قزاقستان می تواند نقطه ورود ایران به بازار منطقه باشد.


منبع:

1401/09/06
12:02:32
5.0 / 5
764
تگهای خبر: اتاق بازرگانی , اقتصاد , بازرگانی , تجارت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۵
ShomalSanat شمال صنعت

shomalsanat.ir - حقوق مادی و معنوی سایت شمال صنعت محفوظ است

شمال صنعت

صنعت شمال کشور