خودروسازی، اسب تروآی این روزهای ایران
به گزارش شمال صنعت، رئیس اندیشکده حکمرانی هوشمند اعتقاد دارد خودروسازی در کشور با عملکرد خود و عدم پاسخگویی در برابر انتقادات درحال تهدید نرم افزاری کشور و صدمه زدن به سرمایه اجتماعی نظام است.
سیدطه حسین مدنی در گفتگو با خبرنگار مهر در رابطه با مبحث تهدید نرم افزاری و صدمه زدن به سرمایه اجتماعی، اظهار داشت: تهدید نرم افزاری در حقیقت آن دسته از چالش هایی است که بر افکار عمومی اثرگذار می باشد. این تهدیدات علاوه بر منشأ خارجی می تواند از داخل کشور و با برخی کارکردهای غلط مدیریتی بروز کند.
وی در ادامه با اشاره به سخنان اخیر رهبر انقلاب در رابطه با تهدید نرم افزاری اظهار داشت: ایشان در رابطه با این مفهوم توضیح دادند که «تهدید نرم افزاری یعنی دست کاری کردن افکار عمومی مردم، یعنی ایجاد اختلاف، یعنی ایجاد تردید در محکمات انقلاب اسلامی؛ این تهدید نرم افزاری است. تهدید نرم افزاری یعنی ایجاد تردید در پایداری در مقابل دشمن؛ این کار را دارند می کنند.»
مدنی اضافه کرد: ایشان همینطور توضیح دادند که «امروز دشمنان ما اعتراف می کنند که به این نتیجه رسیده اند که اگر بخواهند بر ملّت ایران فائق بیایند، اگر بخواهند جمهوری اسلامی را از مواضع قدرتمندانه ی خودش عقب برانند، راهش این است که در داخل کشور، در داخل ملّت مشکل ایجاد کنند، مردم را گرفتار مشکلات و تهدیدات نرم افزاری کنند.»
رئیس اندیشکده حکمرانی هوشمند اشاره کرد: تهدید نرم افزاری مانند اسب تروآ است. در این شرایط هرچقدر نیروهای نظامی ما از مرزها دفاع کنند اما بی توجهی به تهدیدات نرم افزاری می تواند برای کشور مسأله ساز باشد.
وی در ادامه با اعلان اینکه مردم در این سال ها با وجود توقعات به حقی که داشته اند اما هیچ گاه کشور را در وضعیت حساس تنها نگذاشته اند و پای استقلال خود ایستاده اند؛ اضافه کرد: این همراهی مردم را می توان در انتخابات یا بزنگاه های دیگر دید که با وجود درگیری با مسایل و مشکلات زیاد، اما باز هم اثرگذاری خویش را نشان داده اند.
خودروسازی یکی از عوامل نارضایتی مردم است
مدنی اضافه کرد: با وجود این، اما این دلیل نمی شود که مسئولان انتظارات مردم را در بعضی چالش ها نادیده بگیرند. یکی از این چالش ها بحث خودروسازی کشور است که به پاشنه آشیل و خاری در گلو تبدیل گشته است. به بیان دیگر، مسأله چالش های مدیریتی در صنعت خودروسازی و وضعیت حکمرانی آنرا می توان به صورتی یکی از تهدیدات نرم افزاری کشور که رهبر انقلاب به آن اشاره کردند دانست. این مساله به یکی از عوامل نارضایتی مردم تبدیل گشته است که از آستانه تحمل مردم فراتر رفته و یادآوری آن ممکنست در یک بزنگاه حساس، به واکنش غیرطبیعی منجر شود. بدین سبب تهدید نرم افزاری خودروسازی باید مدیریت و وضعیت آن بهبود یابد.
وی با مقایسه چالش مسکن و خودروسازی اشاره کرد: باآنکه چالش مسکن هم یکی از عوامل نارضیاتی عمیق مردم محسوب می شود؛ اما در حقیقت می توان اظهار داشت که خیلی از مردم بخاطر پذیرش پیچیدگی های حوزه مسکن، تا حدودی با چالش های آن کنار آمده اند و سطح توقعات خویش را در رابطه با مسکن تا حد زیادی پایین آورده اند اما در خودروسازی مردم انتظار وضعیت بسیار بهتری را دارند. یکی از مصادیق این مساله را می توان به انعکاس گسترده اخبار چالش ها وسطح نارضایتی های مردم از خودروسازها طی چند ماه اخیر در کشور دانست.
از مقایسه صنعت خودروسازی داخلی با کره جنوبی تا حسرت برای خودرو های چینی
مدنی در ادامه با اعلان اینکه ابتدای انقلاب به سبب شرایطی که وجود داشت، صنعت خودروسازی مصادره و در اختیار دولت قرار گرفت؛ اظهار داشت: در آن سال ها به سبب شرایطی که وجود داشت کسی نمی توانست به دولتی شدن خودروسازی خرده بگیرد اما در گذر زمان و بهبود سطح دانش عمومی، افزایش توان علمی دانشگاه ها، رشد صنعت و ارتقا ارتباطات با کشورهای توسعه یافته اروپایی و آسیایی، این انتظار وجود داشت که سطح خودروسازی هم بهبود شایان توجهی پیدا کند اما وضعیت این بخش بهبود چندانی نیافت.
رئیس اندیشکده حکمرانی هوشمند اشاره کرد: ما طی سالیان اخیر صنعت خودروسازی خویش را با کشوری چون کره جنوبی مقایسه کرده ایم. این کشور طی چند سال اخیر پیشرفت های شایان توجهی در صنعت خودروسازی داشته است. این مقایسه سبب ماندگاری نوعی نارضایتی در ذهن مردم شده است.
وی اضافه کرد: اگر طی سالیان اخیر صنعت خودروسازی را با کشورهایی چون کره مقایسه می کردیم؛ امروز این مقایسه به خودروسازی چین هم سرایت کرده است. خودرو های چینی تا همین دهه ۹۰ هم مورد توجه مردم ایران نبود و حتی خیلی از مردم خودرو های داخلی را به خودرو های چینی ترجیح می دادند. اما این کشور با پشتیبانی از صنعت خودروسازی خود ظرف یک دوره محدود، کار را به جایی رسانده که شرکت هایی چون چانگان، FAW، GAC، BYD و… بخش بزرگی از بازارهای جهانی را به خود اختصاص داده، تعدادی از شرکت های بزرگ و مطرح خودروساز دنیا را خریداری نموده و تنه به تنه شرکت های باسابقه و اصیل جهانی حرکت می کنند.
حس ناامیدی و انزجار از صنعت خودروسازی
مدنی اضافه کرد: مقصود از طرح نمونه چین این است که فراموش نکنیم زمانی نه چندان دور خودرو های چینی مورد تمسخر خیلی از مردم بود. اما امروز، افکار عمومی که زمانی صنعت خودروسازی کشور را با کره جنوبی مقایسه می کرد؛ با نگاه به تولیدات بی کیفیت داخلی، در حسرت خودرو های چینی مانده است. این قیاس ها که سبب ناامیدی و احساس انزجار شده، تهدیدات نرم افزاری و نارضایتی خاموشی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
وی اضافه کرد: این نارضایتی زمانی بیشتر احساس می شود که مردم می بینند صنعت خودروسازی داخلی در این سال ها تحت حمایت تمام قد دولت بوده و دولت از منابع عمومی ارز برای واردات در اختیار آنان قرار داده و یا با دستورالعمل های سفت و سخت و برای پشتیبانی از آنها، واردات را کاملا ممنوع کرده است. در نهایت خودروسازها به بدترین شکل پاسخ این حمایت ها را داده اند. همین حمایت ها سبب شده امروز قیمت یک خودروی چند ساله خارجی در ایران چند برابر قیمت صفر همان خودرو در بازار جهانی باشد. کافی است به فیلم هایی که در فضای مجازی در رابطه با مقایسه قیمت یک خودروی خارجی با قیمت تازه ترین مدل همان خودرو در کشورهای خارجی دست به دست می شود دقت کنیم که چه نارضایتی و دلخوری برای مردم بدنبال دارد.
خودروهای ناایمن و آمار بالای مرگ و میر در تصادفات جاده ای
رئیس اندیشکده حکمرانی هوشمند اشاره کرد: خودروسازهای داخلی حتی به مسأله ایمنی خودرو های تولیدی که مستقیماً با جان مردم سر و کار دارد هم توجه نکرده اند. این وضعیت را در آمار بالای کشته های تصادفات جاده ای می توان دید. آنها آنقدر به این مساله بی توجهی کردند که در نهایت با ورود رهبر انقلاب ناچار به رعایت استانداردهای ایمنی و مطالبی چون ایربگ و ترمز ABS شدند. رهبر انقلاب در اواخر سال ۱۴۰۰ در جمع تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی مستقیماً و برای چندمین بار به این مساله واکنش دادند و گفتند: «متأسفانه در بعضی صنایع خصوصاً در صنعت خودرو به مبحث کیفیت توجه نمی شود و مردم هم بحق به آنها اعتراض دارند.»
خودروسازی، پاسخ نگوترین صنعت!
وی با انتقاد از نبود شفافیت و پاسخگویی در صنعت خودروسازی، اظهار داشت: این هم یکی از علل بروز نارضایتی در افکار عمومی و تهدید نرم افزاری کشور است. اینروزها باآنکه مردم شاید دقیقا اطلاع نداشته باشند که چه اتفاقی در قضیه کروز درحال رخ دادن است اما متوجه هستند که شرایط خوبی در فضای مدیریتی این شرکتها حکفرما نیست. در این بین صنعت خودروسازی هم خویش را ملزم به پاسخگویی و شفاف سازی دراین خصوص و مسایل ساده تر نسبت به آن نمی داند.
مدنی با اعلان اینکه همه این مسایل به سرمایه اجتماعی کشور صدمه زده است؛ اظهار داشت: یکی دیگر از نمونه های ایجاد نارضایتی و تهدید نرم افزاری کشور، همین مساله تعویض موتورهای سورن پلاس توسط ایران خودرو است. این مساله نزدیک به شش ماه است که فضای رسانه ای کشور را مشغول کرده و همه انتظار دارند مدیران این شرکت یا مسئولان نظارتی در رابطه با آن پاسخگو باشند اما متاسفانه هیچ مقامی پاسخگو نبوده است. گویا مسئولان و متولیان امر در این موضوعات روی فراموش شدن این قبیل مسایل در گذر زمان حساب ویژه ای باز کرده اند اما باید متوجه باشند که مردم هیچ گاه چنین نقاط سیاهی را فراموش نمی کنند و ممکنست همین نقاط سیاه در وضعیت حساس خویش را بروز دهد.
هزینه سرمایه های اجتماعی دولت برای ایران خودرو
وی با اعلان اینکه چالش هایی که رهبر انقلاب در رابطه با تهدیدات نرم افزاری بیان نمودند یک دفعه به وجود نمی آید؛ اظهار داشت: نباید اجازه داد برخی مدیران در مطالبی مشابه همین تعویض موتور سورن پلاس و اجبار مشتریان به پذیرش خودرو با موتور ضعیف تر، به سرمایه اجتماعی نظام و کشور صدمه بزنند. عدم پایبندی ایران خودرو به تعهدات خود، به اعتماد عمومی صدمه می زند. چنین مدیرانی که از سرمایه اجتماعی دولت و حاکمیت برای گزارش های مدیریتی خود هزینه می کنند؛ باید شدیداً بازخواست و کنار گذاشته شوند.
رئیس اندیشکده حکمرانی هوشمند با اشاره به اهمیت برطرف نمودن علل نارضایتی مردم اضافه کرد: رهبر انقلاب در دیماه سال ۹۶ با دقت مثال زدنی فرمودند: «این جوری نیست که ما هیچ اشکالی نداریم، فقط دشمن خارجی است که دارد [مشکل ایجاد می کند]؛ نه، مگس روی زخم می نشیند؛ زخم را خوب کنید، زخم را نگذارید به وجود بیاید. ما اگر مشکل داخلی نداشته باشیم، نه این شبکه ها می توانند اثر بگذارند، نه آمریکا می تواند هیچ غلطی بکند.»
مدنی اشاره کرد: چرا باید شرکتی چون ایران خودرو به جایی برسد که خویش را ملزم به پاسخگویی در قبال کم کاری ها و مطالبات عمومی و نارضایتی مردم نداند؟ مبحث تعویض موتور محصول سورن پلاس طی چند ماه اخیر با واکنش گسترده در فضای رسانه ای و عمومی کشور مواجه بود. بدین سبب خوب است حاکمیت در قبال آن موضع گیری شفافی بکند. قبل از آن که بازهم دیرتر شود.
منبع: شمال صنعت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب