مدیرعامل كشتیرانی دریای خزر:

خلا کشتی رورو با کشتی کانتینر بر پر شد

خلا کشتی رورو با کشتی کانتینر بر پر شد به گزارش شمال صنعت مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر اظهار داشت: مشکل پایین آمدن سالانه سطح آب دریای خزر، سبب کاهش آبخور کشتی ها جهت تخلیه و بارگیری شده است.



به گزارش شمال صنعت به نقل از مهر، آیت الله رئیسی به زودی سفری به مسکو خواهد داشت؛ یکی از محوری ترین موارد مذاکرات، حمل و نقل و ترانزیت است که برای کسب سهمی از شبکه های حمل و نقلی ریلی، جاده ای و دریایی ایران جهت واردات، صادرات و ترانزیت انجام می شود.
در حال حاضر کشتیرانی های شرکتی های ایرانی در دریای خزر، در رتبه دوم بازار منطقه هستند اما باتوجه به فقدان حلقه متصله ریلی میان بنادر شمالی ایران خصوصاً رشت-آستارا، راه اندازی کریدور شمال-جنوب با موانعی روبه رو است.
برنامه کشتیرانی منظم برای نخستین بار در خزر جهت صادرات محصولات ایرانی راه اندازی شد
با این حال هفته گذشته سازمان توسعه تجارت از راه اندازی خطوط منظم کشتیرانی میان ایران و روسیه برای صدارت محصولات تولیدکنندگان ایرانی آگاهی داده است که برای نخستین بار این اتفاق رخ می دهد.

مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر: سطح آب دریای خزر هر ساله کاهش می یابد
کاپیتان داوود تفتی مدیرعامل کشتیرانی خزر در گفت و گو با خبرنگار مهر، با اعلان اینکه این کشتیرانی هنوز کشتی رو-رو خریداری نکرده و درحال انجام مطالعات خرید کشتی رو-رو هستیم، اظهار داشت: هنوز هیچیک از کشتیرانی های ایرانی، کشتی رو-رو (کامیون بَر) خریداری نکرده و تنها آنرا اجاره زمانی کرده ایم؛ البته این یک باری که اجاره کردیم، دریافتیم که استفاده از رو-رو به صرفه نبود؛ چون هنوز زیرساخت های لازم برای این مدل کشتی نداریم.
وی افزود: یکی از اشکالات کشتی رو-رو در ایران، دعوای شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی با گمرک ایران بر سر تخصیص سوخت یارانه ای است؛ هم اکنون کامیون هایی که مقرر است سوار کشتی های رو-رو شوند، معین نیست که می توانند با سوخت یارانه ای بارگیری شوند یا خیر؛ هنوز دستگاه های مربوطه به تفاهم نرسیده اند که چه میزان سوخت یارانه ای به این کامیون ها داده شود.
کشتی رو-رو در دریای خزر به صرفه نبود
مدیرعامل کشتیرانی خزر اضافه کرد: از دیگر مشکلات این است که باید برای طی طریق راننده کامیونی که مقرر است سوار کشتی رو-رو شود، دوزبولاغ گرفته شود؛ به این معنا که بعد از آن که راننده وارد بنادر روسیه یا قزاقستان شد و خواست از کشتی بیرون رود، چه کار باید بکند؟ این مشکلات لاینحل باقی مانده است.
خلأ کشتی رو-رو دریای خزر را با کشتی های کانتینری و کانتینر یخچالی پُر کردیم
وی تاکید کرد: ما خلأ کشتی های رو-رو را با کشتی های کانتیربَر یخچالی و معمولی پُر کرده ایم و اتفاقاً بهتر از رو-رو هم جواب می دهد؛ بدین سبب دو کار انجام دادیم: نخست آنکه بخش حمل دریایی کانتینری را تقویت کردیم و دوم این که حمل و نقل ترکیبی را ارتقا دادیم؛ به این معنا که همان باری که قرار بود با کامیون های خودمالک با بهره گیری از کشتی به مقصد برود، طی قراردادی که با راه آهن قزاقستان و روسیه امضا کردیم، به حمل ریلی بردیم و هم اکنون هم ترانزیت این دفعه را انجام می دهیم.
کاپیتان تفتی بزرگترین مشکل حمل دریایی ایران و روسیه را کاهش سطح آب دریای خزر دانست و اظهار داشت: انتظار داریم این مساله در دیدارهای آیت الله رئیسی با پوتین رییس جمهور روسیه مطرح شود؛ سطح آب دریای خزر هر ساله در سمت بنادر ایرانی درحال کاهش است؛ درست است که شیب به سمت ماست، اما چون بنادر قدیمی ساز هستند، امکان پهلوگیری کشتی ها به سبب کاهش سطح آب خزر به سختی وجود دارد.
وی تاکید کرد: پایین آمدن سطح آب خزر سبب شده تا آبخور بارگیری کشتی ها پای اسکله بنادر شمالی، کم شود و نتوانیم از تمام ظرفیت بارگیری کشتی استفاده کنیم؛ انتظاری که از رییس جمهور داریم این است که از روس ها بخواهد تا کانال ولگا را باز کنند؛ اگر کانال ولگا باز شود، هم آب بیشتری وارد دریای خزر می شود و هم می توانیم به فعالیت دریایی در خزر ادامه دهیم.
اگر روس ها کانال ولگا را باز کنند، سطح آب خزر بالا می آید
فعال صنعت حمل و نقل تصریح کرد: نمی دانم سیاست روس ها چیست که کانال ولگا را بسته اند؛ البته روس ها حمل و نقل ریلی از روسیه تا ایستگاه آستارای ایران را راه اندازی کرده اند؛ از سمت شرق دریای خزر هم خط ریلی را تا قزاقستان و ترکمنستان و سپس مرز اینچه برون بین ایران و ترکمنستان راه اندازی کرده اند که به شبکه ریلی کشورمان متصل می شود؛ ولی متأسفانه خط ریلی به ایستگاه آستارا متصل نیست و راه آهن تنها تا رشت متصل شده است.
وی اشاره کرد: با توجه به این که دریای خزر به دریای سیاه بوسیله کانال ولگا راه دارد، ایران و روسیه می توانند با هم تعامل داشته و مشکل کاهش سطح آب خزر را حل کنند؛ البته مشکل کاهش سطح آب خزر برای سایر بنادر کشورهای حاشیه خزر هم هست اما بنادر ایرانی به سبب چسبیدن اسکله ها به مرکز شهرهای همجوار، مشکل بیشتری دارند.
بندر سالیانکای روسیه متعلق به کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران است
کاپیتان تفتی درباره سرمایه گذاری ایران در بنادر روسیه اظهار داشت: بندر سالیانکا متعلق به کشتیرانی جمهوری اسلامی است و به کشتیرانی خزر تعلق ندارد؛ البته کشتیرانی خزر، شرکت تابعه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران است. درحال توسعه این بندر هستیم که خط ریلی و ادوات تخلیه و بارگیری، به روز رسانی اسکله های تخلیه و بارگیری از حمله آنهاست و کشتیرانی دریای خزر درحال احیای اسکله های این بندر است.
رتبه دوم بازار حمل و نقل در خزر را داریم
این فعال صنعت دریانوردی تاکید کرد: رقیب اصلی ما در کشتیرانی خزر، روسیه است؛ ما رتبه دوم از نظر سهم حمل و نقل دریایی در خزر را گرفتن کرده ایم و بیش از ۳۳ درصد از سهم بازار کشتیرانی در دریای خزر متعلق به شرکت کشتیرانی دریای خزر است که شامل صادرات و واردات می شود. سال قبل بیش از ۵۰ درصد صادرات دریایی در خزر داشتیم.
وی درباره نبود ترانزیت در بنادر شمالی ایران بیان کرد: با این وجود آمار ترانزیت ما در مقایسه با کریدورهایی که در کشورهای دیگر حاشیه خزر در حال انجام می باشد، سهم قابل قبولی نیست؛ البته یک رشد صعودی با شیب ملایم داشته است؛ باید ارگان های دیگر هم کمک کنند تا سهم از دست ایران از ترانزیت منطقه را بار دیگر کسب نماییم.
به گفته مدیرعامل کشتیرانی خزر، یکی از اشکالات ترانزیت ریلی، گلوگاه های خطوط ریلی راه آهن شمال است که نمی تواند بار با حجم بالا را حمل کند. این محدودیت ها سبب شده تا بندر امیرآباد نتواند ترانزیت ریلی با توجه به این که تنها بندر متصل به شبکه ریلی کشور است، ارتقا دهد.


منبع:

1400/10/27
23:16:42
5.0 / 5
941
تگهای خبر: اجاره , بارگیری , تجارت , توسعه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۳
ShomalSanat شمال صنعت

shomalsanat.ir - حقوق مادی و معنوی سایت شمال صنعت محفوظ است

شمال صنعت

صنعت شمال کشور