اطلاعیه وزارت كشور درباره اطلاع رسانی برای تغییر قیمت بنزین:

مسئولیت اقناع افكار عمومی به صداوسیما واگذار شده بود

مسئولیت اقناع افكار عمومی به صداوسیما واگذار شده بود به گزارش شمال صنعت وزارت كشور، كلیات روند سیاست گذاری و اطلاع رسانی عمومی برای اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت را منتشر نمود.


به گزارش شمال صنعت به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت كشور، در اطلاعیه ای كه از جانب روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت كشور انتشار یافته، آمده است:
«طرح مدیریت مصرف سوخت، با تاكید بر اسناد قانونی بالادستی، بعد از طی تشریفات قانونی و مبتنی بر اختیارات مصوب و تأیید مراجع قانونی مرتبط درتاریخ ۲۴-۸-۱۳۹۸ اجرایی شد.
با اینكه طرح مدیریت مصرف سوخت با تأیید نهادهای قانونی و با اطلاع رسانی بخش های مرتبط همچون صداوسیما و سایر رسانه های كشور اجرا شد و باوجود آنكه بیشتر از دو سال است كه لزوم افزایش قیمت حامل های انرژی همچون بنزین، با مصوبه مراجع قانونی در دستور كار دولت قرار داشته و این مورد مورد توجه محافل خبری و رسانه ای بوده است، تلاش زیادی از جانب منتقدین طرح صورت گرفته تا چنین القا شود كه طرح بدون اطلاع رسانی و اقناع افكار عمومی اجرا شده است.
این در شرایطی است كه سیاست گذاری، برنامه ریزی، طراحی، تعیین دستگاه مسئول و دستگاه های همكار، تدوین مأموریت ها و شرح وظایف و تكالیف هریك از دستگاه های مرتبط در عرصه اقناع افكار عمومی و اطلاع رسانی طرح مدیریت سوخت، از دی ماه سال ۱۳۹۶ و دقیقاً ۶۹۳ روز پیش از اجرای طرح، از جانب وزارت كشور دنبال شده و از آن تاریخ تا زمان اجرای طرح، برنامه ریزی و طراحی روند اقدامات و تكالیف دستگاه های مختلف در عرصه اطلاع رسانی و توجیه افكار عمومی نسبت به مبحث با مشاركت نمایندگان بخش های مرتبط كشور، در هفت جلسه شورای امنیت كشور با ۲۵ مصوبه، در ۱۶ جلسه ستاد طرح مدیریت مصرف سوخت با ۴۵ مصوبه، در ۹ جلسه ستاد اطلاع رسانی و تبلیغات اقتصادی كشور با ۱۸ مصوبه، در سه جلسه شورای اطلاع رسانی دولت با ۲۶ مصوبه، در یك جلسه ستاد اقتصادی دولت با یك مصوبه و در مجموع در ۳۶ جلسه شوراها و ستادهای در رابطه با ۱۱۵ مصوبه دنبال شده است.
در جلسات مختلف مورد اشاره و مصوبات آن، ضمن توجه جدی به عرصه اطلاع رسانی و اقناع افكار عمومی، بعنوان زمینه اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت، مسئولیت اصلی توجیه و اقناع افكار عمومی به سازمان صداوسیما واگذار و این سازمان مكلف شد، در دوره آمادگی برای اجرای طرح كه عملاً با تعویق پی درپی زمان اجرای طرح قریب به دو سال به طول انجامیده، به تدریج افكار عمومی را در كشور با بهره گیری از نخبگان دانشگاهی و كارشناسان حوزه انرژی، برای اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت به علاوه تبیین مزایای اقتصادی این طرح، آماده سازد.
همچون تكالیف مورد تصریح برای سازمان صداوسیما در برنامه ریزی ها و مصوبات مورد اشاره، می توان به تهیه و عرضه پیوست تبلیغاتی طرح، انجام نظرسنجی، تهیه و تدوین طرح اطلاع رسانی، فراهم نمودن شرایط لازم در افكار عمومی برای جلب مشاركت عمومی در روند احیای كارت های سوخت، تبیین آثار طرح در مقابله با قاچاق بنزین، فرهنگ سازی برای ایجاد الگوی مصرف سوخت و جلوگیری از آلودگی محیط زیست، اطلاع رسانی لازم در مورد محل هزینه كرد درآمدهای حاصل از افزایش قیمت سوخت و توجیه مدیران مراكز صداوسیمای استانی اشاره نمود.
به صورت خلاصه و بر مبنای تصریح مصوبات مورد اشاره، مسئولیت تبلیغات و اقناع افكار عمومی و بسترسازی لازم برای اجرای طرح، بر عهده سازمان صداوسیما قرار داشته است و البته در بخش هایی از این مأموریت مهم و ملی، به تناسب تكالیف قانونی و تخصصی، دستگاه هایی چون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت اطلاعات، وزارت نفت، شورای سیاستگذاری ائمه جمعه و سایر بخش های مرتبط، مكلف به همكاری با صداوسیما در این حوزه بوده و مشخصاً تاكید شده است: كلیه دستگاه های در رابطه با مبحث اطلاع رسانی در رسانه های شنیداری، دیداری، مكتوب و فضای مجازی بعنوان اعضای كمیته اطلاع رسانی ستاد، موظف به همكاری با سازمان صداوسیما می باشند.
لازم به ذكر است كه سازمان صداوسیما هم در اجرای مصوبات فوق الذكر، نسبت به تهیه و تدوین پیوست اطلاع رسانی طرح و بروزرسانی آن در چند مقطع، همچون در ۲۲ مهرماه ۱۳۹۷ با عنوان پیوست "استفاده از كارت سوخت سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین و بسته پیشنهادی اقدامات رسانه ای و مقابله با عملیات روانی رسانه های معاند"، در تاریخ ۹-۲-۱۳۹۸ با عنوان "راهبردها، سیاست ها و محورهای رسانه ملی درمورد افزایش قیمت بنزین" و در تاریخ ۶-۷-۱۳۹۸ نسبت به بروزرسانی مجموعه فوق الذكر (راهبردها، سیاست ها و محورهای پیشنهادی رسانه ملی در مورد افزایش قیمت بنزین) اقدام نموده و اسناد مصوب را در چارچوب صدها ساعت برنامه تولیدی، خبر و گزارش های ویژه به مرحله اجرا درآورده است.»



1398/09/24
22:35:53
5.0 / 5
4694
تگهای خبر: اقتصاد , تشریفات , تولید , دستگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
ShomalSanat شمال صنعت

shomalsanat.ir - حقوق مادی و معنوی سایت شمال صنعت محفوظ است

شمال صنعت

صنعت شمال کشور