به گزارش شمال صنعت به نقل از مهر، منصور معظمی در حاشیه مراسم آغاز بكار نمایشگاه خودرو در جمع خبرنگاران با تاكید بر اینكه هیچ تغییری در قرارداد توتال فرانسه با ایران بوجود نیامده، اظهار داشت: تضامین لازم از خودروسازان خارجی برای همكاری دوجانبه با ایران دریافت شده و جای نگرانی وجود ندارد.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر مبنی بر اینكه اظهارات مدیرعامل توتال فرانسه شایعه خلل در همكاری خودروسازان فرانسوی با ایران را قوت بخشیده است، اضافه كرد: قراردادهای منعقد شده با خودروسازان فرانسوی طبق روال در حال انجام است و هیچ گونه خللی در اجرای آن بوجود نیامده است.
وی خاطرنشان كرد: قرارداد رنو هیچ گونه ابهامی ندارد و بدون مشكل در حال اجرا می باشد و من دلیل این را نمی فهمم قرارداد رنو با ابهام مواجه می باشد.
به گفته معظمی تمام تضامین لازم از خودروسازان خارجی برای همكاری با ایران مطابق با قراردادهای منعقد شده دریافت گردیده است. معظمی با اشاره به اینكه صنعت خودرو یك صنعت استراتژیك است كه در زندگی روزمره تمامی مردم نقش آفرین شده تصریح كرد: بر مبنای آخرین آمارها ۱۹ میلیون دستگاه خودرودر كشور وجود دارد و در حال تردد است و تقریبا هر خانواده به طور متوسط یك خودرو در اختیار گرفته است كه از برخی جنبه ها مثبت و از ابعاد دیگر منفی است. وی اظهار داشت: بالا بودن تعداد خودروها خوب است ولی به لحاظ مسائل شهری علامت خوبی نیست و باید كوشش كرد حمل و نقل عمومی را گسترش دهیم چون كه مردم اكنون برای سفرهای درون شهری خود از خودروهای شهری استفاده می كنند. مدیرعامل ایدرو تصریح كرد: اكثریت خودروها تك سرنشین بوده و این علامت مناسبی نیست، این در شرایطی است كه از منظر تولید امسال نسبت به سال قبل ۵۰ درصد افزایش حضور شركت های داخلی و خارجی را در نمایشگاه خودرو شاهد هستیم كه آخرین نوآوری های خویش را عرضه می كنند. معاون وزیر صنعت ادامه داد: وزارت صنعت بر روی مبحث كیفیت تاكید بالایی دارد و به شدت حساس است و در این رابطه سختگیری های لازم را صورت می دهد. وی اظهار داشت: در جلساتی وزیر صنعت با خودروسازان دارد تاكید بسیاری بر روی كیفیت داشته و روند تولید خودرو باید بر مبنای افزایش كیفیت پیش رود. معظمی با اشاره به اینكه دو نوع شركت خارجی در همكاری مستقیم با ایرانیان هستند كه بعضی از آنها مستقیم خودرو به ایران صادر كرده و بعضی از آنها با بقیه شراكت می كنند كه البته افرادی كه ترجیح می دهند به صورت صادرات به بازار ایران ورود پیدا كنند باید حتما نمایندگی فروش و خدمت بعد از فروش داشته باشند اما برخی دیگر كه با خودروسازان ایران شریك شده اند باید در ایران سرمایه گذاری داشته و ۳۰ درصد تولیدات خویش را هم صادر نمایند. معاون وزیر صنعت اظهار داشت: به جهت اینكه محصولات ایران، صادراتی بوده و در بازارهای جهانی حضور داشته باشد باید رقابت را در دستور كار قرار دهیم. وی اضافه كرد: این جزئی از سیاست های وزارت صنعت است كه تولیدات صرفا به بازار داخلی محدود نشده و ۳۰ درصد آن به بازارهای خارجی صادر شود. معاون وزیر صنعت در مورد مشاركت قطعه سازان در قراردادهای خارجی هم اضافه كرد: قطعه سازان باید فعالیت خویش را توسعه و ارتقا دهند. این در شرایطی است كه متاسفانه سرمایه گذاری در قطعه سازی ها طی سالهای اخیر بسیار كم شده است و اكنون باید به لحاط تنوع محصولات و نیروی انسانی ظرفیت های را ارتقا داد اما تاكید شده كه حتما باید ۶۰ قطعه ساز ایرانی برای ارتقای محصولات خود گام بردارند. معظمی با اشاره به اینكه صنعت خودرو یك صنعت استراتژیك است كه در زندگی روزمره تمامی مردم نقش آفرین شده تصریح كرد: بر مبنای آخرین آمارها ۱۹ میلیون دستگاه خودرودر كشور وجود دارد و در حال تردد است و تقریبا هر خانواده به طور متوسط یك خودرو در اختیار گرفته است كه از برخی جنبه ها مثبت و از ابعاد دیگر منفی است. وی اظهار داشت: بالا بودن تعداد خودروها خوب است ولی به لحاظ مسائل شهری علامت خوبی نیست و باید كوشش كرد حمل و نقل عمومی را گسترش دهیم چون كه مردم اكنون برای سفرهای درون شهری خود از خودروهای شهری استفاده می كنند. مدیرعامل ایدرو تصریح كرد: اكثریت خودروها تك سرنشین بوده و این علامت مناسبی نیست، این در شرایطی است كه از منظر تولید امسال نسبت به سال قبل ۵۰ درصد افزایش حضور شركت های داخلی و خارجی را در نمایشگاه خودرو شاهد هستیم كه آخرین نوآوری های خویش را عرضه می كنند. معاون وزیر صنعت ادامه داد: وزارت صنعت بر روی مبحث كیفیت تاكید بالایی دارد و به شدت حساس است و در این رابطه سختگیری های لازم را صورت می دهد. وی اظهار داشت: در جلساتی وزیر صنعت با خودروسازان دارد تاكید بسیاری بر روی كیفیت داشته و روند تولید خودرو باید بر مبنای افزایش كیفیت پیش رود. معظمی با اشاره به اینكه دو نوع شركت خارجی در همكاری مستقیم با ایرانیان هستند كه بعضی از آنها مستقیم خودرو به ایران صادر كرده و بعضی از آنها با بقیه شراكت می كنند كه البته افرادی كه ترجیح می دهند به صورت صادرات به بازار ایران ورود پیدا كنند باید حتما نمایندگی فروش و خدمت بعد از فروش داشته باشند اما برخی دیگر كه با خودروسازان ایران شریك شده اند باید در ایران سرمایه گذاری داشته و ۳۰ درصد تولیدات خویش را هم صادر نمایند. معاون وزیر صنعت اظهار داشت: به جهت اینكه محصولات ایران، صادراتی بوده و در بازارهای جهانی حضور داشته باشد باید رقابت را در دستور كار قرار دهیم. وی اضافه كرد: این جزئی از سیاست های وزارت صنعت است كه تولیدات صرفا به بازار داخلی محدود نشده و ۳۰ درصد آن به بازارهای خارجی صادر شود. معاون وزیر صنعت در مورد مشاركت قطعه سازان در قراردادهای خارجی هم اضافه كرد: قطعه سازان باید فعالیت خویش را توسعه و ارتقا دهند. این در شرایطی است كه متاسفانه سرمایه گذاری در قطعه سازی ها طی سالهای اخیر بسیار كم شده است و اكنون باید به لحاط تنوع محصولات و نیروی انسانی ظرفیت های را ارتقا داد اما تاكید شده كه حتما باید ۶۰ قطعه ساز ایرانی برای ارتقای محصولات خود گام بردارند.