تغییر موتور در سورن پلاس؛

مجلس به تخلف ایران خودرو واکنش نشان داد

مجلس به تخلف ایران خودرو واکنش نشان داد به گزارش شمال صنعت، تغییر موتور سورن پلاس از EF7 به XU7P مصداق بارز تغییر در خودرو و در نتیجه تخلف شرکت ایران خودرو است.



به گزارش شمال صنعت به نقل از مهر، مبحث خودرو در ایران همیشه به نارضایتی مردم گره خورده است. طی چند سال گذشته هم که توازن میان نیاز بازار و عرضه خودرو توسط دو شرکت ایران خودرو و سایپا به هم خورده این نارضایتی بیشتر شده است چونکه این شرکت ها در این چند سال از هر فرصتی برای بهره برداری از این ناترازی به نفع خود و به ضرر مردم بهره برده و مرتکب تخلفات گوناگونی شده اند. تخلفاتی که با سکوت دستگاههای نظارتی چون وزارت صمت و تعزیرات هر بار عجیب تر و واضح تر شده است.
یکی از این تخلفات که تعداد زیادی از مشتریان ایران خودرو را درگیر کرده و اینروزها در فضای رسانه ای کشور هم انعکاس زیادی داشته، در ارتباط با تغییر موتور سورن پلاس های ثبت نامی سال ۱۴۰۱ است. در آن سال وزارت صمت از سوی مجلس تحت فشار بود بنابراین ایران خودرو برای کاهش فشار مجلس به وزارت صمت، اعلام نمود که می خواهد به همه متقاضیانی که در طرح پیش فروش شرکت نمایند حداکثر طی دو سال خودرو بدهد.
با برگزاری این طرح و فرارسیدن موعد تحویل خودرو به برخی متقاضیان در سال ۱۴۰۲، مشخص شد که ایران خودرو محصول سورن پلاس را بر خلاف تعهدات به موتور ضعیف تر و ارزان تر تجهیز کرده و با این وجود قیمت را هم افزایش داده است. بعد از این تخلف، اعتراضات گسترده ای در فضای مجازی و رسانه ای ضد ایران خودرو شکل گرفت اما این شرکت تابحال هیچ توجهی به این اعتراضات نکرده و در دنیای موازی خود که سراسر آرام است و تمام خریداران در آن راضی هستند، به تخلفاتش ادامه داده است.
در این شرایط وزارت صمت بعنوان متولی سامانه ۱۲۴ و وزارت دادگستری بعنوان سازمان تعزیرات حکومتی و متولی سامانه ۱۳۵ که مسئولیت نظارت بر خودروسازها را بر عهده دارند هم هیچ واکنشی به این تخلف نشان نداده اند و مردم را در مقابل تخلفات ایران خودرو تنها و بی پناه گذاشته اند.

تخلف ایران خودرو در ماجرای سورن پلاس چگونه رخ داده است؟

در این راستا جمال علیزاده قمشه ای کارشناس اقتصادی صنایع بزرگ در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار نمود: در طرح ۱۴۰۱ طبق اطلاعیه ایران خودرو قرار بود سورن پلاس با موتور EF7 به مشتریان تحویل داده شود اما با فرارسیدن موعد تحویل این خودرو به مشتریان، شرکت اعلام نموده که موتور این محصول از نوع XU7P خواهد بود در صورتیکه زمان قرعه کشی اصلاً مدلی به نام سورن پلاس XU7P وجود نداشته است.
وی اضافه کرد: مسئله اینجاست که موتور EF7 بعنوان یک موتور ۱۶ سوپاپ با تکنولوژی CVVT در بازار آزاد بالای ۱۲۰ میلیون تومان قیمت دارد و فناوری ساخت آن هم در ارتباط با کمتر از ۲۰ سال پیش است اما موتور XU7 که ۸ سوپاپ است در بازار آزاد ۷۰ میلیون تومان از موتور EF7 ارزان تر است و زیر ۵۰ میلیون تومان قیمت دارد. فناوری این موتور پیر و پرچالش هم در ارتباط با ۴۰ سال پیش است و در جهان یک موتور منسوخ شده به حساب می آید. به بیان دیگر ایران خودرو بر خلاف تعهدات اولیه خود جهت استفاده از پیشرانه EF7، بدون اجازه از متقاضیان یک موتور ارزان تر با فناوری پایین تر را جایگزین کرده است. این یعنی کم فروشی و تقلب در معامله. از سوی دیگر علیرغم این اقدام، قیمت را نه تنها کاهش نداده بلکه بالاتر هم برده است.
این کارشناس صنعتی در پاسخ به این سؤال که آیا این تخلف به علت ملاحظات فنی مانند ناتوانی در تولید موتور EF7 رخ داده یا این که ایران خودرو برای کاهش هزینه و کسب سود بیشتر دست به این اقدام زده است؟ اظهار داشت: مبحث اساسا اقتصادی و به شکلی کاهش هزینه و کسب سود بیشتر از جیب مشتریان است. پیش از پرداختن به جزئیات این مورد بد نیست در مورد پیشینه تولد خودروی سورن بدانید. این خودرو دو سال بعد از رونمایی از سمند معمولی و در سال ۱۳۸۵ متولد شد. در سال ۱۳۹۸، ایران خودرو یک فیس لیفت خفیف از این محصول را تولید و با تغییر گرافیک چراغ ها و استفاده از درب خودروی دنا که پس از تولید دنا پلاس دیگر جایی برای عرضه نداشت، سورن پلاس را معرفی نمود که فقط با موتور EF7 تولید می شد.
وی افزود: این محصول بعد از توقف تولید پژو پارس، سمند معمولی و پژو ۴۰۵ به اقتصادی ترین محصول ایران خودرو تبدیل شد. به نظر می آید ایران خودرو با عنایت به استقبال زیاد مشتریان از این محصول و فروش بالای آن، تصمیم گرفته تا جایی که امکان دارد از هزینه های تولید آن کم کند تا سودآوری خویش را افزایش دهد و این تغییر موتور از EF7 به XU7P هم در این راستا است که فقط در آیتم موتور ۷۰ میلیون تومان هزینه خودروساز را کاهش داده است. با تغییر موتور، سایر اقلام در رابطه با موتور هم برای شرکت هزینه کمتری خواهد داشت. در نهایت ایران خودرو به علت ملاحظات اقتصادی به نفع خود نه تنها موتور ارزان تر را در قیمت نهایی محصول لحاظ نکرده بلکه با فریبی چون اضافه کردن نام «ارتقا یافته!» قیمت را ۵ میلیون تومان نسبت به سورن پلاس EF7 افزایش داده است. ایران خودرو به علت ملاحظات اقتصادی به نفع خود نه تنها موتور ارزان تر را در قیمت نهایی محصول لحاظ نکرده بلکه با فریبی چون اضافه کردن نام «ارتقا یافته!» قیمت را ۵ میلیون تومان نسبت به سورن پلاس EF7 افزایش داده است
علیزاده در پاسخ به این پرسش که ایران خودرو قبلاً هم در ایجاد تغییرات ظاهری محصولات مانند جایگزینی داشبورد و … سابقه داشته اما این تغییرات لزوماً به معنای تغییر خودرو نبوده است. آیا تغییر موتور هم می تواند مشمول این مورد شود یا این اقدام مصداق تغییر خودرو است؟ اظهار داشت: درست است که تغییرات ظاهری مانند چراغ، داشبود، زه و مواردی از این دست الزاماً به معنای تغییر کد خودرو نیست ولی تغییر ادواتی چون پیشرانه و گیربکس اساسا به تغییر کد خودرو منجر می شود. این یعنی سورن پلاس XU7P یک خودرو و سورن پلاس EF7 یک خودروی دیگر است و اسم مشترک سورن پلاس در این دو مدل به معنای یکسان بودن خودرو ها نیست. این را هم خوب است اضافه کنم که شرکت ایران خودرو در بعضی موارد مثل تغییرات استانداردی در تارا V1، مبادرت به رونمایی از خودرو جدید با کد جدید تارا v1 پلاس کرد و برای همین تغییر کد از متقاضیان این خودرو در عین تشدید نارضایتی خریداران، طلب وجه بیشتر نمود و ادعا نمود که خودرو تغییر کرده است! حال چه می شود که بعضی از مدیران این شرکت مدعی عدم تغییر کد خودرو شده اند، جای تأمل دارد.
وی همینطور در رابطه با این که شرکت ایران خودرو برای ایجاد این تغییر که منجر به تغییر کد خودرو می شود باید از مشتریان کسب تکلیف می کرد؟ اضافه کرد: بله؛ مطابق قانون ایران خودرو برای تغییر موتور سورن پلاس باید از مشتریان اجازه می گرفت اما این اقدام بدون اطلاع و اجازه مشتریان انجام شده و تخلف است. درست مانند این که مشتری برای خرید ری را اقدام نماید اما در نهایت به او وانت آریسان تحویل دهند.

ورود مجلس به پرونده سورن پلاس

به گزارش شمال صنعت به نقل از مهر، انعکاس وسیع این تخلف در رسانه ها و تعداد بالای افراد درگیر، سبب ورود کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی به تخلف ایران خودرو در تغییر موتور سورن پلاس شد. به صورتی که مصطفی پوردهقان از اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس اعلام نمود که در اولین نشست کمیسیون در این خصوص با دعوت از مدیران شرکت از آنها توضیح خواهد خواست.
پوردهقان اظهار داشت که چندین دهه است تولیدکنندگان خودرو داخلی از فضای موجود بدترین استفاده را می کنند و باعث نارضایتی اجتماعی شده اند.
عضو کمیسیون صنایع مجلس این شکل از انحصار را مشابه وضعیت ۶۰ سال پیش آلمان شرقی دانسته و عنوان کرده بود که با شکل گیری انحصار، خودروسازان خودرویی که متعهد شده اند به مشتری تحویل بدهند را تحویل نمی دهند. مجلس حتما به مبحث قراردادهای خودروسازان با مشتریان ورود می کند و این مساله را به وزیر صنعت، معدن و تجارت هم اطلاع داده ایم و خواهان این شده ایم که فضای موجود را برهم بزند تا تکنولوژی و شرکتهای چند ملیتی در داخل کشور حضور پیدا کنند و فضا برای واردات و تولیدکنندگان خارجی مهیا شود.
پوردهقان با اشاره به اینکه اگر خودروساز امکان تحویل خودرو درج شده در قرارداد را ندارد باید چند گزینه را معرفی نماید و نباید خودرو جایگزینی تحمیلی باشد؛ از اشخاصی که با تغییر خودرو از سورن پلاس EF7 به XU7P رو به رو شده اند خواست تا به کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی مراجعه نمایند.
همانطور که گفته شد تغییر موتور سورن پلاس از EF7 به XU7P مصداق بارز تغییر در خودرو و در نتیجه تخلف شرکت ایران خودرو است. با عنایت به تعداد بالای شهروندان درگیر منتظر واکنش نهادهایی مسئول و نظارتی چون سازمان تعزیرات حکومتی و وزارت صمت، قوه قضاییه و کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی هستیم و امیدواریم شاهد واکنش هایی از جنس سفارش نباشیم.


منبع:

1403/06/25
15:58:57
5.0 / 5
42
تگهای خبر: ارز , استاندارد , اقتصاد , تجارت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
ShomalSanat شمال صنعت

shomalsanat.ir - حقوق مادی و معنوی سایت شمال صنعت محفوظ است

شمال صنعت

صنعت شمال کشور