بررسی روند حمایت از تولید و اشتغال پایدار،

انتقاد نمایندگان از روند پرداخت تسهیلات بانکی خرد و اشتغال

انتقاد نمایندگان از روند پرداخت تسهیلات بانکی خرد و اشتغال شمال صنعت: برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از روند پرداخت تسهیلات خرد اشتغال، مسکن و فرزندآوری توسط بانکها انتقاد کرده و خواهان اصلاح این روند شدند.


به گزارش شمال صنعت به نقل از ایسنا، غلامرضا شریعتی نماینده بهشهر در جلسه علنی شنبه دوم تیر ۱۴۰۳ در جریان بررسی گزارش وزیر اقتصاد درباره ی روند پشتیبانی از تولید و اشتغال پایدار و رشد تولید اظهار نمود: پرداخت تسهیلات بانکی برای تولید مسکن یکی از اهداف دولت شهید رئیسی بود که در این رابطه تنها بانک مسکن عملکرد خوبی داشته و سایر بانکها از پرداخت تسهیلات طفره می روند بنابراین پیمانکاران حوزه مسکن با مشکلاتی رو به رو شده اند.
بانک ها بیشترین ظلم را در پرداخت تسهیلات خرد انجام می دهند
وی افزود: موضوع دیگر عملکرد بانکها در پرداخت تسهیلات خرد است که بانکها بیشترین ظلم را به اقشار ضعیف جامعه می کنند به صورتی که مردم برای گرفتن وام هایی از ۲۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان گرفتار مشکل هستند. علاوه بر آن وام فرزندآوری هم به خوبی پرداخت نمی شود.
***همتی: مبنای وصول مالیاتی کسبه چیست؟
عبدالحسین همتی نماینده زرند در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: مشکلاتی در عرصه پرداخت وام اشتغال در تمامی استانها وجود دارد که مهم ترین آن یکسان نبودن میزان این وام در تمام استانها است.
وی با تکیه بر لزوم افزایش سقف وام ازدواج خاطرنشان کرد: درباره ی وصول مالیات سوال این است که مبنای این کار چیست تا فشار به مردم و کسبه وارد نشود.
همتی با انتقاد از صف طولانی پرداخت وام ازدواج و فرزندآوری اظهار نمود: نباید پرونده های مالیات شرکتها و صنایع بزرگ در شهرهای دیگر بررسی شود چون نتیجه آن دادن عوارض مالیاتی در شهر دیگر است.
سپهوند: افزایش مالیات به اصناف فشار وارد کرده است
رضا سپهوند نماینده خرم آباد در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: وظیفه دولت ایجاد رفاه برای مردم است، اما گاهی برخی سیاست های اقتصادی موجب فشار به مردم شده است. نمونه آن سیاست های انقباضی در پرداخت تسهیلات است که مشکلاتی را در بنگاه های کوچک و خرد به وجود آورده است؛ چه برنامه ای برای تصحیح این روند دارید.
وی افزود: موضوع دیگر افزایش مالیات است که فشار مضاعفی بر بازاریان، اصناف و تولید کنندگان وارد کرده است. باید بجای آنکه به فکر تامین کسری بودجه بود راهکاری هم جهت کمک به اشتغال داشت.
***متکی: برنامه وزارت اقتصاد برای مهار تورم چیست؟
منوچهر متکی نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار نمود: در اقتصاد کشور محورهای مهمی همچون ناترازی کسری بودجه، خصوصی سازی و موضوع بدهی انباشته شده وجود دارد که باید به آن پرداخت.
وی ضمن اشاره به هدف گذاری برنامه هفتم توسعه اظهار نمود: در برنامه هفتم مواردی همچون رشد اقتصادی هشت درصد، رشد اشتغال و ایجاد سالانه یک میلیون رشد، افزایش راندمان و سرمایه گذاری پیش بینی شده است. سوال این است که وزارت اقتصاد چه برنامه ریزی برای اجرای برنامه هفتم توسعه دارد و چگونه می خواهد تورم را با محوریت بانک مرکزی مهار کند.
***قوامی: محدود کردن ارائه تسهیلات بانکی به کشور لطمه می زند
هادی قوامی نماینده اسفراین در مجلس شورای اسلامی نیز بیان نمود: باید کمک نماییم بانک مرکزی هم راستایی بیشتری با سیاست های پولی و مالی داشته باشد اینکه به بهانه کنترل تورم بانک مرکزی چهار قفله شود و محدودیت هایی در ارائه تسهیلات بانکی ایجاد نماید، لطمه زننده خواهد بود.
وی افزود: باید تلاش شود تا تسهیلات بانکی به هدف برخورد کند، نه اینکه هدر رود. در این خصوص باید هدایت اعتبارات در راه درستی باشد تا در نهایت منجر به رفع تورم و بیکاری شود.
قوامی همین طور خواهان تصویب لایحه مالیات بر مجموع درآمدها شد.
***بدری: افزایش مالیات اصناف با واقعیات تطابق ندارد
صدیف بدری نماینده اردبیل در مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به تبصره ۱۸ بودجه درباره ی اختصاص منابعی برای سرمایه گذاری و تقویت بخش تولید اظهار نمود: دولت سیزدهم این منابع را بموقع تزریق می کرد منتهی بانکها از سال ۱۴۰۲ باز پرداختی نداشتند این منابع در بودجه سال ۱۴۰۳ به نام صندوق توسعه و پیشرفت استانی پیش بینی شده که بیش از ۵۰ همت است و می تواند در تقویت تولید و سرمایه گذاری اثرگذار باشد.
وی همین طور خاطرنشان کرد: افزایش مالیات اصناف و مغازه دارها با واقعیت تطابق ندارد و اساسا دلیلی برای افزایش مالیات نیست.



1403/04/02
12:00:05
5.0 / 5
316
تگهای خبر: اشتغال , اقتصاد , بانك مركزی , بیكاری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۴
ShomalSanat شمال صنعت

shomalsanat.ir - حقوق مادی و معنوی سایت شمال صنعت محفوظ است

شمال صنعت

صنعت شمال کشور