گزارش شمال صنعت؛
زیاندهی خودروسازان ادامه دارد
شمال صنعت: دولت بارها اعلام نموده به دنبال ایجاد تحول در صنعت خودروسازی است اما بررسی صورت های مالی خودروسازان نشان داده است که زیان انباشته این صنعت در بهار امسال حدود ۳.۴ هزار میلیارد تومان بوده است.
به گزارش شمال صنعت به نقل از مهر، صنعت خودروسازی کشور با چالش های گوناگونی همچون بهره وری پایین، تنوع و کیفیت پایین محصولات، عدم رضایتمندی مشتریان، ساختارهای مالکیتی و مدیریتی معیوب، عدم تفاهم و درک مشترک تصمیم گیران و ذی نفعان اصلی بازار و صنعت خودرو مواجه می باشد.
وضعیت نامطلوب مالی و زیان انباشته شرکتهای خودروسازی یکی از نتایج دریافت تصمیمات نادرست و چالش های مزبور است.
بر همین اساس، بررسی آخرین وضعیت صورت مالی خودروسازان (ایران خودرو، سایپا، پارس خودرو) در بهار سال جاری نشان داده است که زیان انباشته این صنعت در سه ماه نخست سال جاری حدود ۳ هزار و ۴۵۰ میلیارد تومان بوده که مجموع زیان انباشته را به حدود ۷۷ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان رسانده است. از این میزان سهم ایران خودرو حدود ۴۳ هزار میلیارد تومان، سایپا حدود ۲۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان و پارس خودرو حدود ۸ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بوده است.
شیوه قیمت گذاری عامل اصلی زیان دهی خودروسازان
رسول سلیمانی کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با خبرنگار مهر عنوان کرد: باآنکه عوامل گوناگونی در زیان دهی خودروسازان نقش داشته اما عامل اصلی شیوه قیمت گذاری خودروهاست؛ فرمولی که شورای رقابت برای قیمت گذاری استفاده می کرد ایرادات اساسی داشت و پس از اینکه قیمت گذاری از شورای رقابت گرفته شد همان روند ادامه یافت و ستاد تنظیم بازار هم تغییر خاصی در شیوه قیمت گذاری ایجاد نکرد.
وی اضافه کرد: خطای انباشته ای در این شیوه وجود دارد چونکه یک قیمت بعنوان قیمت پایه در ارتباط با سال ۹۰- ۹۱ انتخاب شده و نرخ تورم روی این قیمت اضافه می شود و اگر خطایی در میزان تورم وجود داشته باشد، این خطاها در بازه زمانی ۱۰ ساله با هم جمع می شوند و خطای بزرگی را در قیمت ایجاد می کنند.
سلیمانی افزود: همینطور باید اشاره شود که همان قیمت پایه ای که مد نظر قرار گرفته شده هم خطای ۱۴ درصدی نسبت به قیمت تمام شده تولید داشته است.
وی اظهار داشت: از سویی دیگر بحث تأخیر در بروزرسانی قیمتها هم به ایرادات قیمت گذاری افزوده شده که نتیجه همه این مسائل زیان خودروساز شده است.
این کارشناس صنعت خودرو اضافه کرد: خودروهایی که در ارتباط با گذشته هستند با خودروهایی که در دوره های جدیدتر قیمت گذاری شده اند تاثیر قیمت گذاری را در میزان زیان نشان می دهند؛ بعنوان نمونه قیمت مصوب خودروی ساینا با ساینا است فاصله بسیاری دارد اما قیمت تمام شده فاصله کمتری دارد که نشان داده است خودروی ساینا که در گذشته قیمت گذاری شده خطای بیشتری داشته اما «ساینا اس» که اخیراً قیمت گذاری شده خطای کمتری دارد.
مدیریت نامطلوب و برنامه های تکلیفی هزینه بر
سلیمانی ضمن اشاره به مدیریت نامطلوب خودروسازان، اظهار داشت: خودروساز عملاً یک بنگاهی است که توسط دولت اداره می شود و مدیران دولتی دارد؛ یکی از چالش های اساسی هر بنگاه دولتی هم پایین بودن بهره وری و کارایی است که برنامه های تکلیفی هم به این نوع مدیریت اضافه می شود و هزینه ها را چند برابر بالا می برد.
وی اضافه کرد: همچون این مسائل باید به راه اندازی خط های تولید در شهرهای مختلف و حتی کشورهای دیگر اشاره نمود که با عنایت به پراکنده بودن سایت های تولید هزینه های اضافی همچون هزینه های حمل و نقل، ارسال قطعات از نقاط مختلف به سایت تولید و… را به خودروساز تحمیل می کند.
سهام چرخه ای خودروسازان به زیان دهی دامن زد
این کارشناس صنعت خودرو به سهام چرخه ای خودروسازان اشاره نمود و اظهار داشت: از دیگر مشکلاتی که باعث زیان دهی خودروسازان شده سهام چرخه ای است؛ به این معنا که مثلا یک شرکت زیرمجموعه ایران خودرو سهام ایران خودرو را خریده است که سبب شده بخشی از سرمایه در داخل شرکت حبس شود و شرکت برای کسب نقدینگی مبادرت به دریافت وام کند تا هزینه ها را پاسخ دهد.
خودروسازان چگونه از زیان خارج شوند؟
وی تصریح کرد: با عنایت به این که تولید هر خودرو از همان ابتدا با زیان مواجه می باشد و سایر هزینه های بنگاه که در ادامه صورت سود و زیان می آید، بر این زیان می افزاید و سبب ایجاد زیان خالص می شود و همینطور کاهش مستمر حقوق صاحبان سهام را به دنبال دارد، باید سیاست گذار صنعتی به سمتی حرکت نماید که صدمه مالی ناشی از زیان خودروسازی را به حداقل برساند.
سلیمانی افزود: همینطور باید اشاره شود که زیان دهی خودروسازان باعث عدم سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه بنگاه برای افزایش بهره وری و کاهش ارزبری می شود چونکه تولیدکننده به علت عدم دسترسی کافی به نقدینگی توان و انگیزه تولید داخلی قطعات و افزایش بهره وری در فرآیند تولید را ندارد.
این کارشناس صنعت خودرو اضافه کرد: در همین راستا برای خروج از زیان دهی و کاهش زیان انباشته باید ابتدا شیوه قیمت گذاری خودرو ها اصلاح گردد برای خروج از زیان دهی و کاهش زیان انباشته باید ابتدا شیوه قیمت گذاری خودرو ها اصلاح شود؛ در ادامه هم سهام های چرخه ای با طراحی خوبی فروخته شوند و در سایت های تولید بازطراحی صورت گیرد به این صورت که یا تعطیل و یا منتقل شوند، همینطور میتوان این سایت ها را تجهیز کرد و تمام قطعات را در همین سایت ها نصب کرد.
سلیمانی اظهار داشت: همینطور باید با اصلاح وضعیت مدیریت شرکت ها، بهره وری در فرآیند تولید را بالا برد و به صورت موازی هم شرایط افزایش شفافیت در هزینه تأمین مواد اولیه و مواد مصرفی در تولید خودرو فراهم نمود.
این کارشناس صنعت خودرو اظهار نمود: همینطور برای واگذاری دارایی ها و اموال غیرمرتبط با خطوط اصلی کسب و کار باید اقدامات دقیقی صورت گیرد.
جزئیات زیان انباشته خودروسازان از ۹۶ تا ۱۴۰۰
به گزارش شمال صنعت به نقل از مهر، بررسی جزئیات زیان انباشته خودروسازان کشور از سال ۹۶ به این سو نشان داده است که سیر صعودی زیان انباشته از سال ۹۷ شروع شده و تا به همین امروز هم ادامه دارد؛ بر این اساس در سال ۹۶ و قبل از تحریم صنعت خودروسازی کشور، زیان انباشته حدود ۸ هزار میلیارد تومان بود که سهم ایران خودرو پنج هزار و ۸۶۰ میلیارد تومان، سهم سایپا هزار و ۱۴۰ میلیارد تومان و سهم پارس خودرو هم ۹۷۸ میلیارد تومان بود.
با ورود به سال ۹۷ و آغاز تحریم صنعت خودروسازی کشور، زیان انباشته خودروسازان رشد محسوسی یافت، بگونه ای که به رقم (حدود) ۲۷ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان رسید؛ سهم ایران خودرو از این زیان ۱۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان، سایپا ۶ هزار و ۷۲۳ میلیارد تومان و پارس خودرو ۲ هزار و ۹۶۰ میلیارد تومان بود.
از سال ۹۷ به بعد زیان انباشته خودروسازان بدون ترمز بالا رفت؛ به این صورت که در سال ۹۸ مجموع زیانی که به ثبت رسید رقم (حدود) ۵۵ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بود. در این سال، ایران خودرو ۲۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان، سایپا ۲۵ هزار و ۴۶۰ میلیارد تومان و پارس خودرو ۲ هزار و ۸۷۰ میلیارد تومان زیان انباشته ثبت کردند.
البته در سال ۹۹ مجموع زیان انباشته خودروسازان اندکی کاهش پیدا کرد و رقم (حدود) ۵۲ هزار میلیارد تومان را ثبت کرد؛ در این سال سهم ایران خودرو حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان، سایپا حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان و پارس خودرویی حدود ۶ هزار و ۹۵۰ میلیارد تومان بود.
با ورود به سال ۱۴۰۰ زیان انباشته خودروسازان افسار پاره کرد و به بالای ۷۳ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان رسید؛ در این سال ایران خودرو ۴۱ هزار میلیارد تومان، سایپا ۲۴ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان و پارس خودرو ۸ هزار و ۳۸۱ میلیارد تومان زیان انباشته ثبت کردند.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب