كرونا هم زورش به باجه های عوارضی آزادراه ها نرسید
با وجود مصوبات و ابلاغیه های مختلف از طرف دولت و ستاد ملی مقابله با کرونا در خصوص الکترونیکی شدن عوارض آزادراهی، تنها 30 درصد آزادراه های کشور ایستگاه های عوارضی خودشان را جمع کرده و تعرفه ها را الکترونیکی از مردم می گیرند.
به گزارش شمال صنعت به نقل از ایسنا، با احتساب آزادراه های تازه افتتاح شده اخیر شامل آزادراه شرق اصفهان، همت-کرج، تبریز-ارومیه، غدیر و فاز نخست آزادراه تهران-شمال، ۲۷ محور آزادراهی در کشور وجود دارد که از این تعداد، دریافت عوارض تنها در ۸ آزادراه تهران-قم، تهران-ساوه، کرج-قزوین، قزوین-زنجان، همت-کرج، قطعه چهار ارومیه-تبریز، شرق اصفهان و بندرعباس –رجایی بصورت الکترونیکی است و بقیه محورهای موجود، عوارض بصورت دستی از مردم دریافت می شوند و همچنان ایستگاه های عوارضی پابرجا هستند.
جالب اینکه محورهای آزادراهی جدید هم که با وعده الکترونیکی شدن عوارض اخبارشان انتشار یافت، آخر کار به عوارض دستی و عوارضی های گوناگون روی آوردند و از اجرای طرحی که با دستور و مصوبات بسیار الزامی شده است، سر باز زدند. البته دلیل این مسئله بگفته خیلی از سرمایه گذاران این است که مردم و رانندگانی که از آزادراه ها عبور می کنند با وجود تعیین مهلت یک هفته ای، عوارض شان را پرداخت نمی کنند و همین مساله بازگشت سرمایه را برای سرمایه گذاران سخت کرده است و از طرف دیگر محورهای مختلف آزادراهی نیاز به نگهداری و بازسازی دارند که هزینه های آن نیز از محل همین عوارض بدست می آید.
اما مسئله ای که دراین زمینه وجود دارد این است که در پی شیوع ویروس کرونا و گسترش آن در کشور بارها ستاد ملی مقابله با کرونا و دولت، الکترونیکی شدن عوارض آزادراهی را مانند دیگر پرداخت های مردم تکلیف کرده اند و قرار شد تا این طرح تا آخر سال گذشته اجرائی شود و در سال ۱۴۰۰ همه عوارضی ها جمع شوند و جای خودشان را به دوربین های ثبت پلاک بدهند اما این اتفاق نیافتاد.
چرا که بگفته محمد پور تیموری - مدیر کل دفتر نظارت بر بهره برداری از آزادراه های سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور - عوارض آزادراهی تا آخر سال گذشته باید الکترونیکی می شدند.
وی دی ماه سال قبل درباره الکترونیکی شدن عوارض آزادراهی به ایسنا اظهار داشته بود: کمکی که به سرمایه گذاران کرده ایم این است که در پی مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا به همه آنها اعلام کردیم، تا اختتام امسال سیستم عوارض الکترونیکی را باید در آزادراه های خود فعال کنند تا از این طریق نتنها مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا اجرائی شود بلکه هزینه بهره برداری حذف شده و می تواند در جای دیگری مانند نگهداری صرف شود.
پور تیموری اظهار نمود: همه سرمایه گذاران از الکترونیکی شدن عوارض آزادراهی استقبال کرده اند چونکه اجرای این طرح به بازگشت سریعتر و کیفیت بهتر آزادراها می تواند کمک نماید. بدین سبب اجرای طرح الکترونیکی شدن را تسریع کرده ایم.
اما به نظر می آید، مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا هم نتوانست عوارض آزادراهی را از حالت دستی خارجی کرده و الکترونیکی کند و شاید واقعا عزمی جدی و برنامه ای حساب شده برای اجرای این طرح نیاز است که همچنان خبری از آن نیست.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب