معاون سازمان بنادر ؛
افزایش موجودی كالای اساسی در بنادر
معاون بندری سازمان بنادر و دریانوردی از مجموع موجودی ۵.۲ میلیون تن کالای اساسی در انبارهای بنادر و کشتی های پای اسکله و کشتی های موجود در لنگرگاه ها اطلاع داد.
فرهاد منتصر کوهساری در گفت و گو با خبرنگار مهر درباره موجودی کالاهای اساسی در انبارهای بنادر اظهار داشت: هم اکنون ۴ میلیون و ۱۴۰ هزار تن در بنادر شمالی و جنوبی کشور داریم.
وی اضافه کرد: ۱۸ فروند کشتی هم پای اسکله با ۵۵۰ هزار تن و ۱۸ فروند کشتی دیگر در لنگرگاه با ۵۶۲ هزار تن کالای اساسی منتظر پهلوگیری و تخلیه بار هستند.
۵.۲ میلیون تن موجودی کالای اساسی در بنادر
معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی خاطرنشان کرد: مجموع کالاهای اساسی وارد شده به کشور (اعم از موجودی انبارهای بنادر یا آماده تخلیه از کشتی ها) به ۵ میلیون و ۲۵۳ هزار تن می رسد.
وی با اشاره به اینکه روند پُر و تخلیه شدن انبارهای بنادر مستمرا اتفاق می افتد؛ اغلب کالاهای اساسی جایگزین شده است. ازاین رو اینکه فکر نماییم موجودی انبارهای بندری ناگهان به صفر یا حتی به نصف موجودی فعلی کاهش پیدا کند، برداشت اشتباهی است.
ماندگاری کالاهای اساسی در انبارهای بنادر، طبیعی است
منتصر کوهساری اضافه کرد: صاحبان کالا وقتی کالاهای خویش را وارد می کنند، از زمان ورود به بند تا زمان ترخیص کالا، فرآیندی طی می شود، کمی طول می کشد که این ماندگاری کالا در انبارها، طبیعی است. البته اینکه میزان موجودی انبارهای بنادر رشد داشته، صحت دارد که به شرایط کرونایی برمی گردد؛ همینطور تعطیلاتی که داشتیم، در رشد موجودی کالاهای بندری بی تاثیر نیست.
وی خاطرنشان کرد: اساسا روند کاهش اتفاق می افتد و بزودی به متوسط موجودی ۳.۷ تا ۳.۸ میلیون تن در انبارهای بندری برمی گردیم.
عضو هیئت عامل سازمان بنادر و دریانوردی درباره موجودی کلی انبارهای بنادر شامل کالاهای اساسی و سایر کالاهای وارداتی اظهار داشت: موجودی کالاهای انبارهای این سازمان ۷ میلیون و ۲۵۰ هزار تن است که حدود ۳ میلیون و ۱۱۰ هزار تن آن، سایر کالاها غیر از کالاهای اساسی است.
حجم کالاهای متروکه در بنادر
وی درباره آخرین وضعیت کالاهای رسوبی در انبارهای بنادر بیان داشت: سازمان بنادر و دریانوردی، فهرست کالاهایی که از زمان تحویل آن به انبار، بیشتر از ۳ ماه می گذرد، به گمرک و سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی معرفی می کنیم؛ در بعضی موارد، گمرک این فهرست را اصلاح می کند.
منتصر کوهساری اظهار داشت: به طوری کلی ۱۷ هزار TEU کالای کانتینری کالای رسوبی به گمرک و تملیکی اعلام نموده ایم؛ ۷۰۰ هزار تن هم کالای متروکه فله (غیر کانتینری) است که در بنادر وجود دارند؛ اما امکان دارد گمرک درصدی از این مقدار را بکاهد.
تعلل سازمان تملیکی در کاهش حجم کالاهای رسوبی
وی تاکید کرد: البته فرایند مزایده گذاری و فروش کالاهای متروکه از جانب سازمان تملیکی به کندی انجام می شود که باید سرعت بیشتری به آن بدهند مقرر است هفته آینده جلسه ای میان مدیران عامل سازمان های «بنادر و دریانوردی» و «جمع آوری و فروش اموال تملیکی» و رئیس کل گمرک ایران برگزار گردد تا بتوانیم این فرایند را سرعت بدهیم.
معاون سازمان بنادر در پاسخ به این پرسش که چرا علیرغم رسوب بعضاً چند ساله برخی کالاها در انبارهای بنادر، این کالاها بعنوان متروکه معرفی نمی شوند؟ بیان نمود: امکان دارد کالایی بیشتر از ۳ ماه در انبارها مانده باشد اما صاحب کالا با رفتن به گمرک، تاریخ ورود کالای خویش را به روز رسانی می کند حتی کالاهای کانتینری با عمر ماندگاری بالا هم داریم؛ سازمان بنادر فهرست آنها را به گمرک اعلام می کند اما با رجوع صاحب کالا به گمرک و به روز رسانی تاریخ ورود کالا به انبار، این کالاها را از فهرست متروکه بودن خارج می کند.
وی درباره تاثیر کأن لم یکن شدن مصوبه ستاد تنظیم بازار که مجوز ماندگاری بیشتر از یک ماهه کالاهای اساسی در انبارهای بندری را داده بود، در کاهش حجم کالاهای موجود در انبارها اظهار داشت: هزینه انبارداری از کل هزینه واردات یک تن کالا، ۶ تا ۷ درصدی است؛ درست است که در بعضی موارد، تعرفه های بندری یا انبارداری را بزرگ جلوه می دهند، اما در کل فرایند واردات و فروش کالا، نقش هزینه های بندری در قیمت تمام شده کالا، ناچیز است.
منتصر کوهساری تصریح کرد: به نفع واردکننده کالاست که کالا را در انبارهای بنادر نگهداری کند چون هزینه حمل و نقل مجدد نمی دهد؛ اگر آتشسوزی یا خطری برای کالا پیش بیاید، هزینه ای پرداخت نمی کند؛ بعد هم از همان انبار کالا را به فروش می رساند و درنتیجه هزینه های جابه جایی و حمل و نقل، به عهده خریدار جدید است.
منبع: شمال صنعت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب