معاون وزیر صمت اعلام كرد؛

بانک مرکزی بدنبال کاهش فاصله نرخ ارز نیما با بازارهای توافقی

بانک مرکزی بدنبال کاهش فاصله نرخ ارز نیما با بازارهای توافقی به گزارش شمال صنعت، معاون وزیر صمت ضمن اشاره به این که کسری تراز تجاری به مرز 7 میلیارد دلار نزدیک شده است، اظهار داشت: بانک مرکزی درحال کاهش فاصله نرخ ارز نیما با بازارهای توافقی است.



به گزارش شمال صنعت به نقل از مهر، محمدعلی دهقان دهنوی رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران امروز در نشست خبری اظهار داشت: در سال قبل صادرات غیرنفتی ۴۹.۳ میلیارد دلار بود که از نظر وزن ۹.۸ درصد و از نظر ارزش ۸.۹ درصد کم شده بود. ۶۶.۲ میلیارد دلار نیز واردات داشتیم که مجموع صادرات و واردات، تجارت ۱۱۵ میلیارد دلاری را برای کشور رقم زده بود. همین طور تراز تجاری ۱۶.۸ میلیارد دلار منفی بود.
وی اضافه کرد: در نیمه نخست امسال نیز ۷۰ میلیون تن به ارزش ۲۵.۸ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشتیم که نسبت به زمان مشابه پارینه از نظر وزن ۳.۴ درصد و ارزش ۶.۵ درصد افزایش را نشان میدهد. چین با ۷ میلیارد دلار، عراق ۵.۲ میلیارد دلار، امارات ۳.۴ میلیارد دلار ترکیه ۲.۴ و افغانستان کمی بالاتر از یک میلیارد دلار ۵ مقصد نخست صادراتی ما بودند که سهم ۷۵ درصدی در صادرات کشور داشتند که نشان میدهد باید مقاصد صادراتی متنوع شود.
دهقان دهنوی اشاره کرد: در نیمه نخست امسال ۱۸.۲ میلیون تن واردات به ارزش ۳۲.۵ میلیارد دلار داشتیم که نسبت به زمان مشابه پارینه از نظر وزن ۲.۸ درصد و از نظر ارزش ۶.۶ درصد بالا رفته است؛ ۵ مقصد نخست وارداتی امارات، چین، ترکیه، آلمان و هند بود که ۷۹ درصد از واردات کشور را به خود اختصاص دادند. بدین سبب تراز تجاری نزدیک به ۷ میلیارد دلار منفی است.

۴ عامل اصلی کسری تراز تجاری

معاون وزیر صمت درباره ی علت کسری تراز تجاری اظهار داشت: دو عامل کاهش قیمت های جهانی خصوصاً در عرصه کالاهای پتروشیمی با میانگین کاهش ۳۰ تا ۶۰ درصدی و بروز برخی مشکلات در صادرات گاز که منجر به افت ۵.۳ میلیارد دلاری این محصول شد، همچون عوامل خارجی افت صادرات بود.
وی اضافه کرد: عامل سوم وضع عوارض صادراتی روی کالاهای خام و نیمه خام است. موافق هستیم که صادرات این کالاها کار مطلوبی نیست اما با نحوه برخورد مخالف هستیم. اگر می خواهیم از دام صادرات این کالاها خارج شویم باید نسبت به سرمایه گذاری برای توسعه تولید کالاهای با ارزش افزوده بالا اقدام نماییم که این امر نیاز به تامین مالی دارد. این تامین مالی هم می تواند بوسیله صادرات کالاهای خام و نیمه خام تامین شود. باید عوارض به شکلی وضع شود که انگیزه صادرات کالا در سایر حوزه های زنجیره فراهم گردد نه این که خودرا از منابع ارزی محروم کنیم؛ بطورمثال وضع عوارض در عرصه سنگ های تزئینی سبب افت صادرات شدید در این بخش شد.
دهقان دهنوی اظهار داشت: عامل چهارم نیز وضع مقررات خلق الساعه، بی ثباتی مقررات، محدود کردن صادرکنندگان و واردکنندگان به بهانه های مختلف، ایجاد محدودیت برای همه صادرکنندگان به دلیل تخلف عده ای قلیل و انباشت قوانین منجر به این شده پروسه صادرات کشور به شدت مختل شود. امروز صادرکننده ناراضی است. امروز صادرکننده به شکلی در تله مقررات گرفتار شده که می گوید این یک دفعه را صادرات کنم دیگر وارد امر صادرات نمی شوم.

ارز چندنرخی فسادزاست

رئیس سازمان توسعه تجارت درباره ی چندنرخی بودن ارز اشاره کرد: چندنرخی بودن ارز یکی از عوامل اشکال زا در تجارت است. خیلی از مقرراتی که وضع شده و تجار را گرفتار کرده ناشی از همین اختلاف نرخ ارز است. این مساله موجب ایجاد زمینه های فساد و رانت می شود و بطور قطع رانت جویان به این سمت می آیند. یکی از شکایت های تجار اصیل همین مورد است که رانت جویان در عرصه های مختلف تجارت فعال شده اند.
وی اضافه کرد: بدین سبب اگر می خواهیم تجارت تسهیل شود باید نظام چندنرخی ارز اصلاح گردد. بانک مرکزی درحال کوشش برای کاهش فاصله ارز سامانه نیما با بازارهای توافقی است اما به نظر من باید با سرعت و آزاداندیشی بیشتری به این سمت برویم.

احیای شورای عالی صادرات غیرنفتی

وی درباب احیای شورای عالی صادرات غیرنفتی بیان کرد: این شورا در سالهای قبل فعال بود اما چند سالی مغفول بود و در سه سال قبل این شورا تشکیل نشد.
معاون وزیر صمت اظهار داشت: البته کارگروه این شورا در ذیل سازمان توسعه تجارت جلسات خودرا برگزاری می کرد اما جلسات آنکه زیر نظر معاون اول رییس جمهور بود برگزار نمی شد در جلسه ای که با آقای عارف داشتیم مقرر شده که بزودی نخستین جلسه شورای عالی صادرات غیرنفتی اجرا شود.
وی اضافه کرد: یکی از کارهای این شورا مصوبات آنست که باید مصوبات آن معادل مصوبات هیأت وزیران دانسته شود تا بتوان آن مصوبات را اجرائی کرد.
دهقان دهنوی در مورد روز ملی صادرات هم اظهار داشت: امسال بیست و هشتمین سال برگزاری روز ملی صادرات در روز ۲۹ مهر با حضور رییس جمهور کشورمان برگزار می گردد. پروسه انتخاب صادرکنندگان نمونه یک پروسه مدون است و در قالب کمیته ای متشکل از بخش خصوصی و دولتی برگزاری می شود.
معاون وزیر صمت اظهار داشت: امسال در ۴۰ گروه کالایی و ۵ گروه فن آورانه و ۵ گروه خدمات مجموعاً در ۵۰ گروه در عرصه کالا و خدمات ارزیابی و انتخاب صادرکنندگان نمونه و ممتاز صورت می گیرد.
وی با اشاره به اینکه وقتی فاصله بین نرخ ارز توافقی و نیمایی زیاد شود کم اظهاری و بیش اظهاری صورت می گیرد اضافه کرد: این موجب می شود آمار تجارت مخدوش شود بدین سبب باید فاصله نرخ ارز آزاد و نیمایی کم شود برای تسهیل تجارت باید نظام چندنرخی ارز اصلاح گردد. بانک مرکزی درحال کوشش برای کاهش فاصله ارز نیمایی با بازارهای توافقی است اما به نظر من باید با سرعت بیشتری به این سمت برویم.
دهقان دهنوی در ادامه اظهار داشت: یکی از رئوس اصلی و راهبردهای اصلی ما تسهیل تجارت است، تسهیل کسب وکار تجارت شامل صادرات و واردات یک برنامه اصلی در سازمان توسعه تجارت خواهد بود. مقاصد صادراتی ما محدود است اما باید توجه داشته باشیم که برخی از این مقاصد هاب صادراتی برای صادرات به مناطق دیگر هستند در مورد واردات هم به این شکل به عنوان مثال کشور امارات این نقش را ایفا می کند. بدین سبب برای متنوع سازی مقاصد صادراتی نقش حوزه لجستیک دارای اهمیت زیاد است و باید فرآیندهای حمل و نقل بین المللی را نیز توسعه دهیم.
رئیس سازمان توسعه تجارت ایران درباب پیوستن به سازمان تجارت جهانی اظهار داشت: بطور قطع هیچ کارشناس منصف و با سوادی پیوستن به سازمان تجارت جهانی را رد نمی کند وقتی بیشتر کشورهای جهان به این پیمان پیوسته اند به همین دلیل برای ماندن در حوزه تجارت جهانی کشورهای باقیمانده ناگزیر هستند که به این پیمان بپیوندند بدین سبب حالا بحث انتخاب و یا عدم انتخاب ما نیز و به همین علت پیوستن به این پیمان یک الزام است اما متأسفانه از آنجا در سنوات اولیه تأسیس این پیمان با جدیت این کار را دنبال نکرده ایم پیوستن به این سازمان برای ما بسیار عقب افتاده است.
وی اضافه کرد: در قالب وظایفمان در سازمان توسعه تجارت حتما به موضوع پیوستن به سازمان تجارت جهانی خواهیم پرداخت بدین سبب تا آنجا که در حیطه اختیارات ما در سازمان توسعه تجارت باشد اهتمام می نماییم موضوع را احیا نماییم. گو اینکه در کنار کوشش برای پیوستن به WTO تجربه مشابه اما در سطح پایین تر اقداماتی را انجام می دهیم، پیمان تجارت جهانی با خیلی از کشورها داریم و پیمان تجارت آزاد نیز با اتحادیه اوراسیا درحال نهایی شدن است البته هیچکدام جایگزین به پیوستن به سازمان تجارت جهانی نخواهد بود.
معاون وزیر صمت اظهار داشت: بدین سبب موضوع پیوستن به سازمان توسعه تجارت جهانی را در سازمان توسعه تجارت فعال می نماییم و برای این کار باید برنامه ریزی کرد اما تصمیم گیری در مورد این مساله در مراجع بالاتر صورت می گیرد. دهقان دهنوی همین طور اظهار داشت: رییس سابق سازمان توسعه تجارت مسئولیت و مأموریتی در رابطه با واردات خودرو داشت که این مساله به بنده واگذار نشده است اما مسائل در رابطه با حوزه خودرو مانند سایر کالاهای تجاری در سازمان توسعه تجارت پیگیری می شود. وی در پاسخ به سوالی در رابطه با این که ممنوعیتی درباب واردات تلفن های برند شیائومی و سامسونگ به وجود آمده است اظهار داشت: ان شا ا... که اینطور نباشد و ما در سازمان توسعه تجارت بدنبال رفع محدودیت ها هستیم نه این که محدودیت جدیدی ایجاد نماییم.


منبع:

1403/07/23
07:56:06
5.0 / 5
38
تگهای خبر: ارز , بانك مركزی , پتروشیمی , تجارت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۴
ShomalSanat شمال صنعت

shomalsanat.ir - حقوق مادی و معنوی سایت شمال صنعت محفوظ است

شمال صنعت

صنعت شمال کشور