در گفت وگو با شمال صنعت عنوان شد؛

ردپای خودروسازان در ناترازی بنزین

ردپای خودروسازان در ناترازی بنزین به گزارش شمال صنعت، یک کارشناس انرژی با اعلان اینکه تنوع در سبد سوخت کشور الزام آور است، اظهار داشت: تاکید بر استفاده از خودرو های برقی بدین سبب است که بجای واردکننده بنزین به صادرکننده بنزین تبدیل شویم.



محمدصادق مهرجو کارشناس انرژی در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به این که برای جبران ناترازی بنزین باید راهکارهای غیرقیمتی را در پیش گرفت، اظهار داشت: برای کنترل مصرف بنزین راه حل قیمتی و غیرقیمتی وجود دارد که با راه حل قیمتی هیچ ضمانتی برای کاهش مصرف بنزین آن هم برای مدت زمان طولانی وجود ندارد.
وی با اشاره به این که راهکارهای غیر قیمتی به طور معمول دوام بیشتری دارند، اشاره کرد: بررسی ها نشان داده در صورتیکه قیمت بنزین آزاد ۳ یا ۴ برابر شود، مردم بعد از مدتی به قیمت های جدید عادت می کنند و مصرف بنزین به روال قبل بر می گردد و به صورت صعودی به رشد خود ادامه می دهد، به این علت باید جلوی تقاضا را با سایر روش ها گرفت.
مهرجو افزود: تنوع در سبد سوختی یکی از راهکارهای مصرف بنزین است برای اینکه زمانی که بنزین ارزان تر از قیمت جهانی و منطقه در اختیار مشتری قرار می گیرد و کالای مصرفی تبدیل به یک کالای سرمایه ای می شود.
وی با انتقاد از استاندارد نبودن خودرو های داخلی اشاره کرد: در بازار داخلی خودرو، انحصار چندجانبه وجود دارد؛ به شکلی که مردم را در مقابل چند انتخاب محدود و گران قرار داده ایم و انتظار داریم که مردم رفتار اصلاح گرانه داشته باشند.
به گفته این کارشناس انرژی، باید طی یک پروسه مشخص بازار خودرو در معرض رقابت با بازارهای جهانی قرار بگیرد و خودروسازان اهتمام کنند عملکرد خودرا بهبود بخشند تا بتوانند بازار منطقه را به دست بگیرند اما متأسفانه با حمایت بی جا از خودروسازان داخلی هیچ گاه امید نخواهیم داشت که این روند معیوب اصلاح گردد.
این کارشناس انرژی اشاره کرد: تنوع در سبد سوخت کشور الزام آور است و باید خودرو های برقی با تسهیلات کافی و ارزان البته بدون تعرفه واردات و مالیات مرسوم خودرو های بنزینی در اختیار مردم قرار گیرد تا این طرح مثمر ثمر واقع شود.
وی با اشاره به این که خودروسازان چینی ۶۰ درصد تجارت خودرو های برقی را در دست دارند، اشاره کرد: باید بجای واردات خودرو های بنزینی، خودرو های برقی را مونتاژ نماییم و به مصرف کننده ارائه دهیم و خدمات بعد از فروش آنرا وارد نماییم.
به گفته این کارشناس انرژی، باید برای مدتی اهتمام نماییم ناوگان حمل و نقل سبک را به خودرو های برقی اختصاص دهیم.
مهرجو با اشاره به این که باید زیر ساخت های لازم برای واردات خودرو های برقی فراهم گردد، افزود: باید برای مدتی خودرو های برقی را مونتاژ نماییم و بعد از مدتی قطعه ساز و بعد از آن اهتمام به کپی کاری و در نهایت صاحب تکنولوژی می شویم اقدامی که سایر کشورها در آن به خوبی عمل کرده اند.
این کارشناس انرژی با اشاره به این که باید به خودروساز داخلی تکلیف شود که ۱۰ درصد محصولات را به ساخت خودروی برقی اختصاص دهد، اشاره کرد: با چنین شرایطی می توان تولید خودرو های برقی را افزایش داد، ضمن آنکه خودرو های برقی با یک آداپتور تبدیل می توانند با برق منزل در پارکینگ ها شارژ شوند.
وی افزود: در کنار این موارد باید بدنبال گسترش زیرساخت های برق باشیم بجای پرداخت سوبسید برای بنزین اهتمام نماییم در بازه زمانی ۵ تا ۶ ساله قیمت بنزین را به قیمت تمام شده داخلی نزدیک نماییم و بعد از آن به سمت قیمت های فوب خلیج فارس رویم و در کنار آن تسهیلاتی به خودروسازان پرداخت نماییم تا امکان واردات خودرو های برقی را داشته باشند و درصد مشخصی واردات متعلق به خودرو های برقی باشد.
این کارشناس انرژی با اشاره به این که درحال از دست دادن فرصت صادرات بنزین هستیم، افزود: متأسفانه درحال از دست دادن فرصتی هستیم که بجای صادر کننده واردکننده شویم. تنها راه این مسأله از رده خارج کردن خودرو های پرمصرف و از سرگیری طرح اسقاط خودرو های فرسوده است.
وی تصریح کرد: در کشورهای خارجی هر چه عمر خودرو بیشتر باشد مالیات و هزینه نگهداری آن نیز افزوده می شود به همین علت مصرف کننده ترجیح می دهد خودروی جدیدی خریداری کند. ولی متأسفانه در کشور ما هزینه ها بسیار ارزان است و صرف می کند که خودروی قدیمی داشته باشیم و هیچ عامل تشویق کننده ای برای این مسئله وجود ندارد.

1403/05/29
10:39:19
5.0 / 5
306
تگهای خبر: ارز , استاندارد , تجارت , تسهیلات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۲
ShomalSanat شمال صنعت

shomalsanat.ir - حقوق مادی و معنوی سایت شمال صنعت محفوظ است

شمال صنعت

صنعت شمال کشور