آمریکا چین را نشانه گرفت چهار برابر شدن تعرفه خودرو های الکتریکی

آمریکا چین را نشانه گرفت چهار برابر شدن تعرفه خودرو های الکتریکی شمال صنعت: بایدن تعرفه های آمریکا بر مجموعه ای از کالاهای وارداتی چین را به شدت افزایش داد.


به گزارش شمال صنعت به نقل از ایسنا، جو بایدن، رییس جمهور آمریکا روز سه شنبه، تعرفه ها بر روی مجموعه ای از کالاهای وارداتی چینی همچون باتری خودرو های الکتریکی، تراشه های کامپیوتری و محصولات پزشکی را به شدت افزایش داد که خطر بن بست در سال انتخابات با پکن را به همراه دارد برای اینکه رای دهندگان آمریکایی را که به سیاست های اقتصادی او نمره پایین می دهند، جلب می کند.
چین بلا فاصله قول تلافی داد. وزارت تجاری این کشور اعلام نمود پکن با افزایش تعرفه های آمریکا مخالف است و اقداماتی را برای دفاع از منافع خود انجام خواهد داد.
بایدن تعرفه های وضع شده دونالد ترامپ را حفظ خواهدنمود و در عین حال سایرین همچون چهار برابر شدن تعرفه های خودرو های الکتریکی به بالای ۱۰۰ درصد و دو برابر کردن تعرفه های نیمه هادی ها به ۵۰ درصد را افزایش خواهد داد. کاخ سفید اعلام نمود که اقدامات جدید بر ۱۸ میلیارد دلار کالاهای وارداتی چینی همچون فولاد و آلومینیوم، نیمه هادی ها، خودرو های الکتریکی، مواد معدنی حیاتی، سلول های خورشیدی و جرثقیل ها تأثیر می گذارد.
برمبنای آمار اداره سرشماری ایالات متحده، امریکا در سال ۲۰۲۳ میلادی، ۴۲۷ میلیارد دلار کالا از چین وارد کرد و ۱۴۸ میلیارد دلار به اقتصاد شماره دو جهان صادر کرد. شکاف تجاری که برای دهه ها ادامه داشته و به موضوعی حساس تر در واشنگتن تبدیل گشته است.
بایدن توافق تجاری ۲۰۲۰ ترامپ با چین را ناتوانی در افزایش صادرات یا مشاغل آمریکا دانست و گفت پیشنهاد ترامپ برای افزایش ۱۰ درصدی تعرفه های وارداتی از هر نقطه مبدا، نرخها را بیشتر می کند. ترامپ که تعرفه های ۶۰ درصدی یا بالاتر را برای همه کالاهای چینی وضع کرده است، روز سه شنبه گفت تعرفه های جدید دولت بایدن باید بر دیگر انواع خودرو ها و محصولات اعمال شود.
بایدن باوجود پس زمینه ای از نرخ پایین بیکاری و رشد اقتصادی بالاتر از روند، تلاش نموده است رای دهندگان را در مورد اثربخشی سیاست های اقتصادی خود قانع نماید.
نظرسنجی رویترز در ماه گذشته نشان داد که ترامپ ۷ درصد نسبت به بایدن در اقتصاد برتری دارد. مفسرین هشدار داده اند که یک معامله تجاری می تواند بطور کلی هزینه های خودرو های الکتریکی را افزایش دهد و به اهداف آب وهوایی بایدن و هدف او برای ایجاد مشاغل تولیدی لطمه بزند.
بایدن اظهار نمود که می خواهد در این دوره رقابت با چین پیروز شود اما نه این که جنگ تجاری را راه بیندازد. وی در ماه های اخیر برای کاهش تنش ها در گفت وگوهای رو در رو با شی جین پینگ، رییس جمهور چین تلاش نموده است.
هر دو نامزد ریاست جمهوری ۲۰۲۴ ایالات متحده از اجماع تجارت آزاد که زمانی در واشنگتن حاکم بود دور شده اند، دوره ای که با پیوستن چین به سازمان تجارت جهانی در سال ۲۰۰۱ محدود شد. اعمال گسترده تر تعرفه ها توسط ترامپ در دوران ریاست جمهوری ۲۰۱۷- تا ۲۰۲۱ او آغازگر جنگ تعرفه ای با چین بود.
بایدن به عنوان قسمتی از بروزرسانی تعرفه ای که مدت ها مورد انتظار بود، تعرفه ها را طبق بخش ۳۰۱ قانون تجارت ۱۹۷۴ از ۲۵ درصد به ۱۰۰ درصد برای خودرو های برقی می افزاید و کل عوارض را به ۱۰۲.۵ درصد می رساند که شامل ۷.۵ درصد تا ۲۵ درصد در باتری های لیتیوم یون خودرو های الکتریکی و سایر قطعات باتری و از ۲۵ درصد تا ۵۰ درصد در سلول های فتوولتائیک مورد استفاده در ساخت پنل های خورشیدی می شود. تعرفه تعدادی از مواد معدنی حیاتی از صفر به ۲۵ درصد افزایش خواهد یافت.
تعرفه های بیشتری در سالهای ۲۰۲۵ و ۲۰۲۶ بر روی نیمه هادی ها و همین طور باتری های لیتیوم یونی، گرافیت و آهنرباهای دائمی و همین طور دستکش های لاستیکی پزشکی و جراحی اعمال خواهد شد.
طبق گزارش رویترز، کاخ سفید اعلام کرد، اقدامی که بایدن قبلا برای افزایش تعرفه ها بر برخی محصولات فولادی و آلومینیومی اعلام نموده بود، امسال اجرا می گردد. برخی از قانونگذاران خواهان افزایش گسترده تعرفه های خودرو های چینی یا ممنوعیت کامل به سبب نگرانی های مربوط به حفظ حریم خصوصی داده اند. هم اکنون خودرو های سبک ساخت چین به نسبت کمی وارد می شوند.



1403/02/27
13:20:04
5.0 / 5
322
تگهای خبر: اقتصاد , بیكاری , تجارت , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۴
ShomalSanat شمال صنعت

shomalsanat.ir - حقوق مادی و معنوی سایت شمال صنعت محفوظ است

شمال صنعت

صنعت شمال کشور