زیان انباشته خودروسازان 130 همت شد

زیان انباشته خودروسازان 130 همت شد شمال صنعت: به گزارش شمال صنعت، در حالی دولت از حدود ۱۵ ماه پیش به دنبال واگذاری خودروسازان است که زیان انباشته شرکتهای مادر -منتهی به ۲۹ اسفند ۱۴۰۱- به ۱۳۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.



به گزارش شمال صنعت به نقل از مهر، صنعت خودروسازی کشور با چالش های گوناگونی همچون بهره وری پایین، تنوع و کیفیت پایین محصولات، عدم رضایتمندی مشتریان، ساختارهای مالکیتی و مدیریتی معیوب، عدم تفاهم و درک مشترک تصمیم گیران و ذی نفعان اصلی بازار و صنعت خودرو مواجه می باشد.
وضعیت نامطلوب مالی و زیان انباشته شرکتهای خودروسازی یکی از نتایج دریافت تصمیمات نادرست و چالش های مزبور است.
بر همین اساس، بررسی آخرین وضعیت صورت مالی خودروسازان (ایران خودرو، سایپا، پارس خودرو) منتهی به ۲۹ اسفند سال ۱۴۰۱ نشان داده است که زیان انباشته این صنعت -فقط در قسمت شرکتهای مادر- حدود ۱۳۰ هزار میلیارد تومان شده و میزان بدهی هم به ۲۴۴ هزار میلیارد تومان رسیده است.
سهم ایران خودرو از زیان انباشته حدود ۷۵ هزار میلیارد تومان و از بدهی حدود ۱۳۱ هزار میلیارد تومان است.
سایپا هم حدود ۳۹ هزار میلیارد تومان زیان انباشته و ۹۳ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بدهی دارد.
همچنین برای پارس خودرو ۱۶ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان زیان انباشته و کمتر از ۲۰ هزار میلیارد تومان بدهی ثبت شده است.
چه کسی حاضر به خرید خودروسازان است؟
بر اساس این گزارش، وضعیت زیاندهی خودروسازان در حالی تداوم دارد که رئیس جمهوری از اسفند سال ۱۴۰۰ دستور به واگذاری شرکتهای خودروسازی داده است.
از آن زمان تابحال صرفا در آذر ماه سال گذشته صورتجلسه ای تهیه شد که در آن تاکید شده بود سهام تودلی (خودسهام داری) خودروسازان بعنوان فاز نخست واگذاری تا آخر سال ۱۴۰۱ تعیین تکلیف شود که البته با گذشت ۳ ماه از سال ۱۴۰۲ هنوز در این فاز قرار داریم و اتفاق جدیدی در واگذاری ها رخ نداده است.
علی ای حال، با عنایت به وضعیت زیان انباشته خودروسازان که با بدهی در مجموع به ۳۷۴ هزار میلیارد تومان می رسد، وزارت صمت و سازمان خصوصی سازی باید شفاف سازی کنند که چه کسی حاضر به خرید سهام این شرکتهای زیانده است؟ چه بسا که علی نبوی رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران هم در گفتگویی که با مهر داشت بر این گزاره صحه گذاشت. طبق تاکید نبوی «در فاز اول واگذاری اقدامات زیادی را انجام دادیم و سهام داری در خودروسازان را ارزیابی کردیم و ارزش گذاری کارشناسی سهام هم تهیه شد. آگهی هم منتشر کردیم اما به علت فضای اقتصادی حاکم بر صنعت خودروی کشور، خریداران علاقه ای به حضور در این صنعت ندارند.»
همچنین با عنایت به تجربه شکست خصوصی سازی در ایران، در صورت پیدا شدن خریدار و واگذاری سهام، این شرکت ها به چه عاقبتی گرفتار خواهد شد؟
خبرگزاری مهر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید


منبع:

1402/04/06
12:09:19
5.0 / 5
630
تگهای خبر: ارز , اقتصاد , خرید , خصوصی سازی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۴
ShomalSanat شمال صنعت

shomalsanat.ir - حقوق مادی و معنوی سایت شمال صنعت محفوظ است

شمال صنعت

صنعت شمال کشور