سرپرست دفتر توسعه و مدیریت بنادر ماهیگیری شیلات:
6 بندر صیادی خوزستان امسال لایروبی می شوند
به گزارش شمال صنعت، خوزستان سرپرست دفتر توسعه و مدیریت بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران از لایروبی 6 بندر صیادی خوزستان امسال آگاهی داد و اظهار داشت: بنادر استان عمدتاً به سبب این که در رودخانه ها و خوریات واقع شده اند نرخ رسوب آنها بسیار بالاست و این یکی از اشکالات جدی زیرساختی بنادر ماهیگیری خوزستان است.
الیاس واحدی در حاشیه جلسه هماهنگی و برنامه ریزی جهت ساماندهی وضعیت بنادر خوزستان که در محل اداره کل شیلات استان برگزار شد، عنوان کرد: در امتداد سفر معاون وزیر و رییس سازمان شیلات ایران و معاونین به استان خوزستان، دفتر توسعه و مدیریت بنادر ماهیگیری موظف شد نسبت به احصاء نیازها و مشکلات بنادر ماهیگیری استان خوزستان اقدام نماید.
به گزارش شمال صنعت به نقل از ایسنا، وی ادامه داد: در جریان این سفر نیز موضوع توسعه و مدیریت بنادر ماهیگیری استان خوزستان در ۲ حوزه مجزا مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
سرپرست دفتر توسعه و مدیریت بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران ضمن تشکر از عملکرد شیلات استان در سال ۱۴۰۰ بیان کرد: بندر صیادی آبادان یکی از بنادر پررونق استان خوزستان است و امسال در بندر صیادی آبادان ۲ پروژه همچون راه اندازی اسکله برای شناورهای صیادی آبادان و دیگری ساخت تاسیسات و ابنیه پس کرانه بندر در دست پیگیری است و با اجرای این دو پروژه امیدواریم نیازهای زیرساختی شیلات این بندر تامین گردد.
واحدی اشاره کرد: در بنادر خور ابوخضیر شادگان و بحرکان هندیجان نیز اقداماتی در دست اجرا است که در سال ۱۴۰۱ به پایان می رسد و برای توسعه هم برنامه ریزی هایی انجام شده است که در صورت تامین و تصویب اعتبار، فاز تکمیلی این بنادر دنبال خواهد شد.
وی با اعلان اینکه لایروبی ۶ بندر صیادی استان در دستور کار سازمان قرار گرفته است، افزایش نرخ رسوب بنادر را یکی از اشکالات جدی زیرساختی بنادر ماهیگیری استان دانست و اظهار داشت: بحث مهمی که در حوزه توسعه بنادر وجود دارد این است که بنادر استان عمدتاً به سبب این که در رودخانه ها و خوریات واقع شده اند نرخ رسوب آنها بسیار بالاست و برای حل این مشکل نیز لایروبی ۶ بندر صیادی استان (آبادان، چوئبده، نهر قصر، سجافی، بندرامام خمینی(ره) و خورسمایلی) در دستور کار سازمان قرار گرفته است و اکنون عملیات هیدروگرافی انجام شده و به مرور پس از تامین اعتبار لایروبی صورت می گیرد.
سرپرست دفتر توسعه و مدیریت بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران با اشاره به مدیریت بنادر ماهیگیری فعال عنوان کرد: این بنادر از نظر استقرار واحدهای مدیریت شیلاتی و روند واگذاری مدیریت آنها به تشکل های صیادی بررسی شدند.
واحدی اضافه کرد: در امتداد واگذاری بنادر ماهیگیری کارهایی که برای تشکل های صیادی تعریف شده است در حقیقت اقداماتی بوده که عمدتاً به پیشبرد سیاست های سازمان شیلات کمک کرده است و حجم وسیع هزینه های جاری سازمان در بنادر (نیروی انسانی، آب و برق و خدمات) کاهش پیدا کرده و باری از روی دوش سازمان برداشته شده است.
وی با تأکید بر این که نکته قابل توجه و اصلی بحث تعمیر و نگهداری بنادر است، افزود: این مهم فاقد ردیف بودجه است و سازمان شیلات ایران نمی تواند برای این مساله بودجه تامین کند و لازم است هزینه تعمیر و نگهداری بنادر در دستور کار مدیران بهره بردار که از تشکل های صیادی هستند قرار بگیرد و برای تحقق این امر نیاز است جامعه صیادی پای کار بیایند و قسمتی از هزینه های جاری بنادر را عهده دار شوند.
سرپرست دفتر توسعه و مدیریت بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران بیان کرد: سیاست سازمان شیلات در امتداد سیاست کلی دولت در خصوص این است که بنادر صیادی به شکلی خوداتکا مدیریت شوند.
واحدی با اعلان اینکه برای افزایش عمر بندر همکاری جامعه صیادی موردنیاز است و در صورتیکه زیرساخت های بندر مستهلک شود محل فعالیت و کسب درآمد جامعه صیادی از بین می رود، اشاره کرد: دولت سرمایه اساسی را صرف ایجاد زیرساخت ها کرده است و برای نگهداری و تعمیر این زیرساخت ها باید بهره برداران از مسیر تشکل ها کمک کنند و البته این مساله نافی سرمایه گذاری کلان سازمان شیلات ایران و دولت در حوزه توسعه موج شکن ها، لایروبی، دستک های سنگی و تثبیت سواحل که عملیات اجرائی پر هزینه هستند نخواهد بود.
سرپرست دفتر توسعه و مدیریت بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران در آخر عنوان کرد: علاوه بر برنامه های مصوب یاد شده، بر طبق درخواست جامعه صیادی و شیلات استان مطالعه ۲ بندر خور سمایلی و خور سجافی بمنظور ساماندهی محل پهلوگیری قایق های صیادی در دستور کار امسال سازمان شیلات است و پس از تامین اعتبار عملیات اجرائی شروع می شود.
منبع: شمال صنعت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب