در گزارش شمال صنعت تشریح شد؛
آخرین وضعیت دپو كالای اساسی در بنادر
مدیرکل امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به دپوی 4.5 میلیون تنی کالای اساسی در بنادر کشور اظهار داشت: یک میلیون تن کالای اساسی ترخیص شده و آماده حمل است اما کامیون داران مراجعه نمی کنند.
به گزارش شمال صنعت به نقل از مهر، به سبب رسوب کالاهای اساسی در بنادر و گمرکات کشور و عدم اقبال کامیون داران به حضور در بندر امام خمینی (ره) برای بارگیری و حمل کالاهای اساسی، طی روزهای اخیر کمیسیون کشاورزی مجلس جلسه ای با رییس کل گمرک ایران (دستگاه متولی ترخیص کالاهای اساسی) رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و مدیران عامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران و سازمان بنادر و دریانوردی (معاونان وزیر راه و شهرسازی بعنوان دستگاه های متولی تخلیه، بارگیری و حمل داخلی کالاهای اساسی) و مدیران عامل شرکت های تجاری دولتی و پشتیبانی امور دام (به عنوان اصلی ترین صاحبان کالاهای اساسی وارد شده در بنادر) برگزار کرد.
تدابیر جدید برای تسریع ترخیص کالاهای اساسی از بنادر
در این جلسه با اشاره به مصوبه یک ماه گذشته ستاد تنظیم بازار درباب ترخیص ۹۰ درصدی کالا از گمرک پیش از اظهار، قرار شد هم برای تسریع در ترخیص کالاهای اساسی و هم افزایش سهم ریل از حمل بار بجای حمل و نقل جاده ای، قسمتی از کالاهای اساسی دپو شده در انبارهای بنادر و گمرکات با ریل به داخل کشور حمل شوند.
همچنین سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای مأمور شد تا تسهیلات ویژه ای در اختیار رانندگان و کامیون داران گذاشته شود تا رغبت بیشتری به حضور در بندر امام خمینی (ره) و بارگیری کالاهای اساسی به سمت مقاصد مخالف داشته باشند.
گرمای شدید خوزستان تردد کامیون ها را ۵۰ درصد کاهش داد
گفته می شود امسال به سبب کاهش تولید کالاهای اساسی در داخل در پی خشکسالی سال آبی جاری و همین طور شیوع کرونا، واردات کالاهای اساسی از نظر حجم و وزن، رشد بیشتری داشته است؛ اما به سبب گرمای بی سابقه هوا در خوزستان، تعداد کامیون هایی که در هر روز وارد بندر امام خمینی (ره) می شوند، نسبت به سال قبل بین ۴۰ تا ۵۰ درصد کاهش یافته است.
مشکلات حمل و نقل، چالش بازار نهاده را تشدید کرد
از جمله حوزه هایی که به سبب مشکلات حوزه حمل، مبتلا به اختلال شده، صنعت دام و طیور است. بعنوان نمونه، مجید محسنیان، رییس هیأت مدیره کانون سراسری مرغ تخم گذار ایران اوایل تیرماه با انتقاد از مشکلات به وجود آمده در حمل نهاده های دامی، به خبرنگار مهر اظهار داشته بود: حواله های تحویل کنجاله سویا و ذرت طبق برنامه و سهمیه بندی از بازارگاه صادر و وجه آن با تمام مشکلات نقدینگی حتی دو هفته پیش از صدور حواله در سامانه مذکور واریز می شود اما مشکلات حمل و نقل از بنادر جنوبی به مقصد استانها بسیار جدی است.
به گفته وی، با آنکه مرغداران به ناچار، درخواست غیر قانونی رانندگان کامیون ها که تا ۵۰۰ تومان به ازای هر کیلو حمل نهاده مطالبه می کنند را می پذیرند ولی کمبود کامیون و تریلر و یا عدم تمایل رانندگان به فعالیت در این عرصه به یک معضل تبدیل گشته است.(جزئیات بیشتر)
عضو هیأت مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده های دام و طیور ایران هم در گفتگو با خبرنگار مهر مشکل حمل کالاهای اساسی را ناشی از عدم هماهنگی بین دستگاهها عنوان کرده و اظهار داشته بود: قسمتی از تبعات ناهماهنگی ها و خصوصاً کندی در پروسه تامین کالاهای اساسی به واردکنندگان نهاده های دامی تحمیل و سبب می شود اقلامی که به بنادر و گمرکات رسیده اند به رغم تمامی تلاش مسئولان گمرک و واردکنندگان امکان ترخیص پیدا نکنند.(جزئیات بیشتر)
نهاوندی بار دیگر ۱۱ تیر ماه با اعلان اینکه کندی در پروسه تامین کامیون، سبب تشدید تأخیر در بارگیری و تخلیه کالاهای اساسی از بنادر شده، اظهار داشته بود: موضوع کمبود کامیون برای تخلیه نهاده های دامی هم اکنون از عوامل اصلی تأخیر در بارگیری نهاده ها محسوب می گردد.
معاون راهداری: دولتی ها کرایه کامیون داران را با تأخیر می دهند
بابک طالبی، معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای نیز اوایل خردادماه و همزمان با شروع مشکل کمبود کامیون در بندر امام خمینی (ره) در گفتگو با خبرنگار مهر از حمل ۸۰ میلیون تن کالا در جاده های کشور آگاهی داده و گفته بود از این مقدار حمل، فقط ۳ میلیون تن آن کالای اساسی بوده که نشان دهنده عدم تمایل کامیون داران به مراجعه به بنادر برای حمل کالاهای اساسی به سبب تأخیر در پرداخت کرایه حمل از طرف شرکت های پشتیبانی امور دام و تجاری دولتی است.(جزئیات بیشتر)
وی بار دیگر دهم تیرماه به خبرنگار مهر از حل نشدن مشکل تأخیر در پرداخت کرایه حمل کالاهای اساسی به کامیون داران انتقاد کرده و اظهار داشته بود: وقتی رانندگان حمل و نقل جاده ای ما در گرمای بالای ۵۰ درجه به بندر امام خمینی (ره) می روند و ۱۰ تا ۱۴ ساعت در کامیونی که کولر ندارد، معطل می شوند حال آنکه کارمندان همان بندر حاضر نیستند ۵ دقیقه در آن گرما زیر آفتاب بمانند، با چه منطقی باید آنها را اجبار نماییم که برای جذب بار به بندر امام (ره) بروند؟
مدیرکل بندری سازمان بنادر: حجم کالاهای اساسی دپو شده در بنادر؛ ۴.۵ میلیون تن
اینک، خبرنگار مهر در پیگیری موضوع، به سراغ روانبخش بهزادیان، مدیرکل امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی رفته است.
وی درباره آخرین وضعیت کالاهای اساسی در بنادر کشور اظهار داشت: تا اختتام ۱۲ تیرماه سال جاری میزان کالاهای اساسی در ۱۱ بندر امیرآباد، نوشهر، انزلی، امام خمینی (ره)، شهید رجایی، چابهار، آستارا، فریدونکنار، لنگه، شهید باهنر، خرمشهر، معادل ۴ میلیون و ۵۶۵ هزار و ۱۳۷ تن است.
وی افزود: کالاهای اساسی شامل گندم، ذرت، جو، سویا، برنج، شکر، روغن خام و دانه های روغنی می شود.
۶۵ درصد کالاهای اساسی در بندر امام
مدیرکل امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی اضافه کرد: بیشترین میزان کالاهای اساسی وارداتی در کشور به بندر امام خمینی (ره) با ۳ میلیون و ۳۶۹ هزار تُن اختصاص دارد که معادل ۶۴.۵ درصد کل کالاهای اساسی وارداتی است و ۳۵.۵ درصد مابقی کالاهای اساسی در ۱۰ بندر دیگر کشور دپو شده است؛ بنادر امیرآباد با ۳۷۵ هزار و ۵۱۲ تن، شهید رجایی با ۲۶۸ هزار و ۲۵۹ تن و نوشهر با ۲۰۶ هزار و ۲۵۶ تن در رتبه های بعدی قرار دارند.
کاهش ۱.۵ میلیون تن کالای دپو شده با مصوبه اخیر
وی درباره تأثیر دستور ستاد تنظیم بازار درباب صدور مجوز ترخیص ۹۰ درصدی به صاحبان کالا اشاره کرد: یک ماه از روند اجرائی این مصوبه می گذرد حدود ۱۵ درصد افزایش خروج کالا داشتیم؛ اما از طرف دیگر ورودی کالاهای اساسی هم افزایش داشته است.
بهزادیان تصریح کرد: تا قبل از مصوبه ستاد تنظیم بازار در خصوص ترخیص ۹۰ درصدی کالا پیش از اظهار گمرکی آن، ۶ میلیون تن کالای اساسی در بنادر دپو شده بود اما با وجود افزایش حجم ورودی کالاهای اساسی، به سبب اجرای مصوبه ستاد تنظیم بازار، ۱.۵ میلیون تن از کالاهای اساسی دپو شده در انبارهای بندری کاسته شد و حجم کالاهای دپو شده به ۴.۵ میلیون تن رسید.
این مقام مسئول در سازمان بنادر و دریانوردی تاکید کرد: هم اکنون یک میلیون تن کالای اساسی در بندر امام خمینی (ره) ترخیص شده و آماده حمل به داخل کشور است.
کرایه حمل، گرما، کرونا و افزایش سفارش حمل کالا؛ ۴ عامل عدم رغبت کامیون داران به حمل کالای اساسی
وی درباره علت عدم رغبت رانندگان به عدم حضور در بندر امام خمینی (ره) اظهار داشت: اصلی ترین دلیل آن شرایط گرمای هوای بندر امام و آب و هوای این منطقه است؛ دلیل دوم این است که بنادر هرمزگان و سیستان و بلوچستان با وضعیت قرمز کرونائی مواجهند و رانندگان به این دو بندر نمی روند؛ دلیل سوم هم این است که فصل برداشت محصولات در داخل استان هاست و رانندگان حاضر به خروج از استانهای محل اقامت خود نیستند. نرخ کرایه، علت چهارم عدم تمایل رانندگان است.
پشتیبانی امور دام و GTC قول دادند کرایه حمل را به سرعت پرداخت کنند
بهزادیان بیان کرد: مجموعه این عوامل دست به دست هم می دهد تا رانندگان به بندر امام خمینی (ره) نیایند؛ ضمن این که رانندگان به کرایه حمل کالاهای شرکت پشتیبانی امور دام و GTC (شرکت تجاری دولتی) هم اعتراض داشتند که این دو شرکت اعلام نموده اند این مشکل مرتفع شده و مقرر است کرایه حمل کالاهای مربوط به این دو شرکت در اسرع وقت به رانندگان پرداخت گردد تا رانندگان به حمل کالاهای اساسی تمایل پیدا کنند.
تعداد کامیون های ورودی به بندر امام نصف شد
وی اشاره کرد: سال قبل بطور متوسط روزانه ۲۶۰۰ دستگاه کامیون جذب بندر امام خمینی (ره) می شد اما امسال بطور متوسط روزانه ۱۳۰۰ کامیون وارد بندر امام می شود در هر حال ۲ میلیون تن کالا اظهار گمرکی و یک میلیون تن آن ترخیص شده و آماده حمل است اما کامیون برای حمل آن نیست.
کنجاله های سویا درحال فاسد شدند
مدیرکل امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی درباره احتمال فاسد شدن کالاهای اساسی دپو شده در انبارهای بنادر اظهار داشت: متوسط ماندگاری کالای اساسی در بنادر، ۶۵ روز است؛ اما شرایط آب و هوایی یا نوع کالا در فاسد شدن آن مؤثر است؛ مثلاً کنجاله سویا به شکلی است که اگر در وضعیت نگهداری مناسب نباشد، با درجه حرارت بالا بندری، گرفتار خودسوزی می شود و از بین می رود.
وی افزود: باتوجه به محدودیت ظرفیت انبارهای بندری، مجبوریم قسمتی از کالاها را در محوطه بنادر نگهداری کنیم؛ ما حدود ۶ میلیون تن ظرفیت نگهداری کالای اساسی در بنادر داریم.
صف طولانی کشتی های حامل کالای اساسی در لنگرگاه بندر امام
به گفته بهزادیان، هم اکنون ۳ میلیون و ۱۸۰ هزار تن کالا در بندر امام موجود است؛ یک میلیون و ۶۴۰ هزار تن هم در کشتی های متوقف در لنگرگاه این بندر داریم که هر گاه مشکلات اسنادی این کشتی ها برطرف شود، پهلوگیری کرده و مبادرت به تخلیه کالا می کنند؛ ۱۳۳ هزار تن دیگر هم در داخل کشتی هایی است که در کنار اسکله درحال تخلیه بار هستند؛ مجموع آنها ۴ میلیون و ۷۲۰ هزار تن است اما ظرفیت بندر امام ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تن است؛ بدین سبب بندر امام (ره) ظرفیت پذیرش این حجم از کالا را ندارد؛ باید هر چه سریع تر کالاهایی که ترخیص شده اند، بارگیری و از بندر به سایر مقاصد حمل شوند تا بتوانیم کشتی های جدید را پذیرش نماییم.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب