مدیرعامل شركت فرودگاه ها و ناوبری هوایی به شمال صنعت اعلام كرد

كاهش درآمد 1700 میلیارد تومانی پروازهای عبوری امسال

كاهش درآمد 1700 میلیارد تومانی پروازهای عبوری امسال به گزارش شمال صنعت مدیرعامل شركت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران اعلام نمود كه میزان پروازهای عبوری امسال از هزار پرواز روز به كمتر از ۹۰۰ پرواز رسیده است.


به گزارش شمال صنعت به نقل از ایسنا، سیاوش امیر مكری در نشست خبری در حاشیه در چهارمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل، لجستیك و صنایع وابسته در مصلای تهران اظهار نمود: در سال های گذشته حدود هزار پرواز عبوری در روز داشتیم كه درآمد ما از این پروازها در سال ۱۳۹۷ حدود ۱۷۰۰ میلیارد تومان بود كه نسبت به سال پیش از آن ۱۴ درصد كاهش داشته است. اما از میزان این درآمد امسال فعلا آماری نداریم كه البته تعداد پروازهای ما به كمتر از ۹۰۰ پرواز در روز رسیده است و پیشبینی می نماییم حدود ۱۰ درصد كاهش را در این حوزه تجربه نماییم.
او همینطور در پاسخ به سوالی درباره این كه بعضی از دستگاه ها و نهادها به دنبال دریافت سهم از پروازهای عبوری هستند خاطرنشان كرد: در مورد درخواست سهم از درآمدهای حاصل از پروازهای عبوری توسط نهادهای بیرون از مجموعه صنعت هوانوردی باید اظهار داشت كه این دستگاه ها مدعی هستند كه با عنایت به این كه امنیت آسمان ایران آنها تامین می كنند باید سهمی از این درآمد داشته باشند اما باید اظهار داشت كه همه دستگاه ها كه مسئول تامین امنیت هستند خودشان در بودجه كشور اعتباراتی دارند اما همه تجهیزات و زیر ساخت های كه برای عرضه این سرویس ها بوجود آمده احتیاج به توسعه و گسترش دارند و این درآمدها در این حوزه هزینه می شود.
مدیرعامل شركت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران افزود: حدود ۵ درصد از درآمدها این شركت از محل واگذاری اماكن فرودگاهی است كه بخش عمده ای مربوط به شركت های هواپیمایی بوده و غرفه های كه در اختیار آنها قرار می دهیم كه البته قیمت آنها برپایه كارشناسی رسمی صورت گرفته توسط دادگستری تعیین شده است.
وی ادامه داد: درباره گران فروشی هم باید گفت همه صاحبان غرفه در فرودگاه های كشور متعهد هستند كه كالاهایشان را برپایه نرخ نامه اصنافشان عرضه كنند و در صورتیكه گران فروشی در آنها صورت بگیرد قابل پیگیری می باشد.
درآمد هر مسافر برای فرودگاه ها ۷ تا ۳۵ هزار تومان
یكی دیگر از درآمدهای فرودگاهی درآمدهای است كه از محل ورود و خروج هر مسافر واستفاده از سایت های فرودگاهی حاصل می شود. كه این درآمد به ازای هر مسافر برای فرودگاه ها ۷ هزار تومان در پروازهای داخلی و ۳۵ هزار تومان در پروازهای خارجی كه هیچ تناسبی با هزینه های موجود ندارد.
او همینطور به دیگر مشكلات فرودگاه ها اشاره نمود و اظهار نمود: مشكل كمبود پاركینگ بخصوص در فرودگاه مهرآباد تنها در بعضی فصول وجود دارد كه الان چنین مشكلی نداریم اما در حال اجرای طرحی هستیم كه تحت عنوان اصلاح شبكه فرودگاهی بتوانیم شرایطی ایجاد نماییم تا این مشكلات به حداقل برسد. همینطور با ایجاد هاب های پروازی در مراكز استان دیگر بخصوص در فرودگاه های بین المللی درصددیم تا تمركز را از روی تهران برداریم كه با اجرای این طرح هم وضعیت بهتر خواهد شد.
مدیرعامل شركت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران همینطور در مورد آخرین وضعیت فرودگاه بین المللی چابهار اظهار داشت: در این حوزه ابتدا قرار بود فرودگاه كنونی چابهار را تبدیل به فرودگاه بین المللی نماییم كه البته این فرودگاه علیرغم این كه كاربری نظامی داشت پروازهای مسافران هم در آن صورت می گرفت اما نهایتا بعد از مذاكرات مختلف مقرر شد سازمان منطقه آزاد چابهار با عنایت به بسترهای كنونی و احتیاج به سرمایه گذاری بالا، خودشان مسئولیت ساخت و جذب منابع مالی را برعهده بگیرند كه هفته گذشته در مراسمی با حضور وزیر راه و شهرسازی كلنگ زنی شد. و امیدواریم بزودی فرودگاه بین المللی در این منطقه و در شان چابهار ساخته شود.
وی افزود: در باره فرودگاه دوم مشهد هم باید اظهار داشت كه با عنایت به افزایش تقاضا برای سفر به این شهر مقدس باید از الان به فكر ساخت فرودگاه دومی برای مشهد باشیم و اگر این كار را انجام ندهیم در آینده با مشكل مواجهه می شویم. الان ظرفیت جابجایی ۸ تا ۱۰ میلیون نفر مسافر در فرودگاه مشهد وجود دارد و سال هاست به دنبال یافتن مكان مناسب برای آغاز عملیات اجرایی ساخت فرودگاه دوم مشهد با ظرفیت ۵۰ میلیون نفر هستیم. كه همچنان در حال پیگیری است.



1398/09/25
14:27:44
5.0 / 5
4871
تگهای خبر: توسعه , دستگاه , سرمایه , سرمایه گذاری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۵
ShomalSanat شمال صنعت

shomalsanat.ir - حقوق مادی و معنوی سایت شمال صنعت محفوظ است

شمال صنعت

صنعت شمال کشور