استقبال از معارفه اولین فروشگاه زنجیره ای در بورس تهران؛
افق كوروش برای عرضه اولیه در بورس ارائه شد
شمال صنعت: مراسم معارفه افق كوروش قبل از عرضه اولیه سهام در بورس، با تشریح آخرین وضعیت مالی و عملكردی درباره چشم انداز، اهداف كلان، پیش بینی سود هر سهم سال ۹۷، ریسك ها و تمهیدات برگزار گردید.
به گزارش شمال صنعت به نقل از روابط عمومی شركت فروشگاه های زنجیره ای افق كوروش، به دنبال درج نامِ این شركت بعنوان اولین فروشگاه زنجیره ای در سامانه معاملات بورس، جلسه معارفه افق كوروش روز دوشنبه ۱۰ دی ماه در سالن دریای نور هتل پارسیان استقلال و با حضور آقایان علی ابراهیمی نماینده سهامدار عمده و رییس هیات مدیره، امیرخسرو فخریان مدیرعامل، حسین صبوری قائم مقام مدیرعامل، مسعود گودرزی نائب رئیس هیأت مدیره، هادی قانعی عضو هیأت مدیره، معاونین و مدیران افق كوروش در جمع فعالان بازار سرمایه برگزار گردید.
در این مراسم علی ابراهیمی رئیس هیأت مدیره و امیرخسرو فخریان مدیرعامل شركت فروشگاه های زنجیره ای افق كوروش به تشریح گزارشات مالی، سهم فروش محصولات و اهداف كلان، پیش بینی هر سهم سال جاری، ریسك ها و تمهیدات برای علاقه مندان به سرمایه گذاری در بازار سرمایه پرداختند.
در ابتدای این مراسم، علی ابراهیمی رئیس هیأت مدیره شركت فروشگاه های زنجیره ای افق كوروش و نماینده سهامدار عمده با بیان آنكه افق كوروش از شركت های زیر مجموعه گروه صنعتی گلرنگ است، اظهار داشت: گروه صنعتی گلرنگ با بیشتر از ۱۸ هزار پرسنل در حوزه های مختلف از بزرگترین شركت ها در بخش خصوصی شمرده می شود كه با عنایت به دیدگاه برد-برد، سیاست رشد صنایع و شركت های زیرمجموعه را در دستوركار خود قرار داده است و امیدواریم بتوانیم این دیدگاه را به "همه بُرد" تبدیل نماییم.
وی به سهم ۳۵۰ هزار میلیارد تومانی بازار خرده فروشی ایران امسال اشاره نمود و این سهم بزرگ از بازار را نشانگر وجود فرصت های رشد در آینده عنوان نمود و اضافه كرد: الان فروشگاه زنجیره ای افق كوروش بعنوان بزرگترین فروشگاه زنجیره ای كشور در جایگاه برتر بازار خرده فروشی قرار دارد.
رییس هیات مدیره شركت فروشگاه های زنجیره ای افق كوروش اعلام نمود: بررسی ۲۵۰ شركت اول صنعت فروشگاه های زنجیره ای دنیا نشان داده است كه بیشتر از ۶۵ درصد شركت ها در سطح بین المللی فعالیت دارند و حدود ۲۲ درصد از درآمد خودرا از فعالیت های خارجی كسب می كنند و از میانگین رشدی در حدود ۴.۸ درصد برخوردار می باشند.
وی از رشد عملیاتی ۸۰ درصدی فروشگاه زنجیره ای افق كوروش در دو پارسال آگاهی داد و ابراز امیدواری كرد كه با همراهی سهامداران و به دنبال رشد فزاینده و پشتیبانی از سهم، كسب سود برای سهامداران داشته باشیم.
نماینده سهامدار عمده شركت فروشگاه های زنجیره ای افق كوروش همین طور از آمادگی شركت های زیرمجموعه گروه صنعتی گلرنگ برای ورود به بازار سرمایه آگاهی داد.
در ادامه این مراسم، امیرخسرو فخریان مدیرعامل و عضو هیأت مدیره شركت فروشگاه های زنجیره ای افق كوروش به نمایش گزارشی از فعالیت های جاری و اطلاعات مالی شركت پرداخت و اظهار داشت: این شركت در تاریخ ۱۷ شهریور سال ۸۸ با سرمایه اولیه ۱۰ میلیون تومان به ثبت رسید و الان سرمایه شركت، سپس آن در چهار مرحله افزایش سرمایه از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی به ۱۰۰ میلیارد تومان رسیده است.
وی افزود: آغازین فروشگاه همواره تخفیف افق كوروش در آذر ماه سال ۹۲ به بهره برداری رسید و هم اكنون تعداد شعب فروشگاه، به ۱۱۴۲ فروشگاه، ۱۵ انبار خشك و ۱۰ انبار سرد در ۳۱ استان كشور رسیده است كه هم اینك با احتساب شعب فرانچایز، حدود ۸ هزار نیروی انسانی در این مجموعه مشغول فعالیت هستند.
مدیر عامل شركت فروشگاه های زنجیره ای افق كوروش از برنامه ریزی های لازم برای دستیابی به یك هزار و ۹۰۰ شعبه تا آخر سال ۹۹ آگاهی داد و اظهار داشت: افتتاح ۴ هزار شعبه تا سال ۱۴۰۴ از برنامه های طولانی مدت شركت است و پیش بینی میگردد از این تعداد ۲۵۸۰ فروشگاه به صورت فرانچایز راه اندازی شوند.
به گفته وی، تنها شركتی كه فرانچایز (اعطای نمایندگی) را بصورت دقیق و علمی عملیاتی كرده، شركت فروشگاه های زنجیره ای افق كوروش است.
فخریان بر تاكیدات صورت گرفته از طرف دولت و اصناف بر توسعه شعب فروشگاه های زنجیره ای به صورت فرانچایز اشاره نمود و اضافه كرد: همواره به دنبال آن بودیم كه مجموعه به یك بلوغ قابل قبولی نائل شود كه كسب و كار را به صورت فرانچایز به طور جدی پیگیری كند و در همین راستا آغازین فروشگاه فرانچایز در تاریخ ۲ اردیبهشت ۹۶ راه اندازی شد و الان ۱۸۵ شعبه افق كوروش به صورت فرانچایز فعال است.
مدیر عامل فروشگاه های زنجیره ای افق كوروش در ادامه اظهار داشت: سهم بازار FMCG در سال ۹۶ حدود ۲۴۸ هزار میلیارد تومان بوده است كه این سهم در سال ۹۷ به ۳۴۸ هزار میلیارد تومان رسیده و برآوردها نشان داده است كه در سال ۹۸ به ۴۰۰ هزار میلیارد تومان و در سال ۹۹ به ۴۴۴ هزار میلیارد تومان می رسد.
وی به میزان فروش افق كوروش در فاصله ی سال های ۹۶ تا ۹۷ و پیش بینی سال های۹۸ و ۹۹ اشاره نمود و اضافه كرد: فروش شركت در سال ۹۶ حدود ۲۹۰۰ میلیارد تومان بوده و در سال ۹۷ به ۵۳۰۰ میلیارد تومان رسیده و برآورد ما نشان داده است كه برای سال ۹۸ حدود ۸۸۰۰ میلیارد تومان و در سال ۹۹ به حدود ۱۳ هزار میلیادر تومان خواهد رسید كه با این اوصاف سهم شركت از بازار نزدیك به ۳ درصد میگردد.
فخریان در ادامه نحوه تخفیف گذاری كالا در فروشگاه های زنجیره ای را یاد شده قرار داد و اظهار داشت: تمام قدرت فروشگاه های زنجیره ای در بحث زنجیره تامین كالا قرار دارد كه ما در فروشگاه های افق كوروش توانستیم یك سبد كالای بهینه تعریف نماییم و بین ۲۵۰۰ تا ۳هزار قلم كالای تند گردش را به مشتریان خود عرضه نماییم، بر همین مبنا از این طریق كالاهای مورد نیاز را در حجم بالا و قیمت و كیفیت مطلوب بدون واسطه از تامین كنندگان خریداری می نماییم و از راه سیستمی كه در انبار و لجستیك مستقر شده، كالاها را بصورت بهینه و بی واسطه به شعب ارسال می نماییم و از محل مبلغ صرفه جویی شركت، تخفیفات خوبی به مشتریان نمایش می دهیم.
مدیرعامل فروشگاه های زنجیره ای افق كوروش ای نكته را بیان كرد كه حدود ۲۷۰۰ قلم كالا در فروشگاه های زنجیره ای افق كوروشموجود است و سبد كالای فروشگاه از ۴۴ درصد كالاهای خوراكی خشك، ۳۰ درصد محصولات یخچالی، ۱۹ درصد آرایشی، بهداشتی و شوینده و ۴ درصد نوشیدنی ها و ۳ درصد سایر محصولات تشكیل شده است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به معرفی باشگاه مشتریان افق كوروش پرداخت و اظهار داشت: مشتریان از راه نرم افزار باشگاه مشتریان می توانند علاوه بر تخفیفات معمول فروشگاه های زنجیره ای، بوسیله امتیازات ذخیره شده از خدمات واحدهای خدماتی و رفاهی طرف قرار داد با تخفیفات در نظر گرفته شده بهره مند شوند.
فخریان به سهم ۱۰ درصدی فروشگاه های زنجیره ای از بازار خرده فروشی اشاره نمود و سهم "افق" را در سال ۹۵ كمتر از یك درصد ذكر كرد كه در پارسال این سهم به ۱.۱۷ درصد و امسال به ۱.۵۲ درصد رسیده است كه بر این اساس برنامه افزایش این سهم به ۳ درصد تا سال ۱۴۰۰ در دستور كار قرار دارد.
مدیرعامل افق كوروش از مزیت این شركت را در سیستمی بودن مراحل خرید، سفارش گزاری و فروش عنوان نمود كه با روش سیستمی، موجودی كالا كنترل شده و مدیریت سفارش گذاری بهتر انجام میگردد و البته از بزرگترین افتخارات ما این است كه افق كوروش توانسته برنامه خرید سال آینده خودرا برای تأمین كنندگان تدوین كند.
وی بر لزوم تقویت زیر ساخت های IT به منظور دستیابی به چشم انداز حضور در میان ۲۵۰ شركت برتر دنیا اصرار كرد و اضافه كرد: حدود یك سال و نیم است كه برای استقرار نرم افزار Microsoft dynamics Ax تلاش می نماییم و امروز با افتخار اعلام می داریم كه افق كوروش بعنوان بزرگترین فروشگاه زنجیره ای كشور توانسته است آنرا در ایران پیاده سازی كند و در مرحله توسعه قرار گیرد.
فخریان سایر مزیت های افق كوروش را چنین توصیف كرد: احداث پرتال منابع انسانی و استخدام بصورت یكپارچه، احداث پرتال جهت ارتباط مستمر با تامین كنندگان، احداث پرتال آرشیو اسناد و احداث پرتال بازرسی و استفاده از برخی مشتریان بعنوان مشتریان امین كه در بحث بازرسی به ما كمك می كنند از دیگر مزایای رقابتی این شركت است كه می توان به آن اشاره نمود.
وی اضافه كرد: در تلاش هستیم كه نرم افزارهای موبایلی شركت را ارتقا دهیم تا از این طریق آموزش همكاران و ارتقاء خدمات باشگاه مشتریان را دنبال نماییم.
مدیرعامل شركت فروشگاه های زنجیره ای افق كوروش در ادامه سودآوری، افزایش سهم بازار، زنجیره تامین، تولید چابك استاندارد و مدرن، حضور در بازارهای بین المللی و توسعه فروش اینترنتی را از دیگر اهداف كلان شركت عنوان نمود.
فخریان اظهار داشت: این فروشگاه در سال ۹۴ مبلغ ۵۵۳ میلیارد تومان، در سال ۹۵ مبلغ ۱.۶ هزار میلیارد تومان، درسال گذشته ۲، ۹ هزار میلیارد تومان و در ۶ ماهه سال جاری ۲.۱۵ هزار میلیارد تومان فروش داشته و پیش بینی میگردد با عنایت به اینكه بیشتر خریدها در ۳ ماهه پایانی سال انجام می شود، تا آخر سال جاری به مجموع درآمد فروش ۵.۳ هزار میلیارد تومانی دست پیدا نماییم كه با این حساب برای سال ۹۸ مبلغ ۸.۸ هزار میلیارد تومان و برای سال ۹۹ مبلغ ۱۲.۹ هزار میلیارد تومان درآمد فروش برآورد میگردد.
وی همین طور درباب سود عملیاتی شركت گفت: در سال ۹۴ مبلغ ۲، ۴ میلیارد تومان، سال ۹۵ مبلغ ۲۸.۲ میلیارد تومان و سود عملیاتی پارسال ۸۰، ۴ میلیارد تومان بوده و در ۶ ماهه سال جاری به حدود ۱۱۰ میلیارد تومان رسیده كه پیش بینی میگردد تا آخر سال با رشد ۳۱۵ درصدی نسبت به پارسال به ۳۳۴ میلیارد تومان برسد.
مدیرعامل شركت فروشگاه های زنجیره ای افق كوروش درانتها از پیش بینی كسب سود خالص ۲۷۴.۸ میلیارد تومانی تا آخر سال جاری آگاهی داد و اظهار داشت: در ۶ماهه نخست سال ۹۱.۷ میلیارد تومان محقق شده است، میزان سود هرسهم سال جاری باز ۲۷۴۸ ریال برآورد شده كه درصورت تحقق نسبت به ۶۸۴ ریال در سال ۹۶ رشد ۳۰۲ درصدی را به ثبت می رساند.
در اختتام این مراسم اعضای هیأت مدیره و معاون مالی و اقتصادی شركت برای شفاف سازی هر چه بیشتر اطلاعات، به سوالات فعالان بازار سرمایه پاسخ دادند.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب