به گزارش شمال صنعت به نقل از ایران خودرو؛ هاشم یكه زارع، مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو، صادرات محصول با قیمت و كیفیت رقابتی را از راهبردهای اصلی ایران خودرو دانست و اضافه كرد: با ارتقاء سایت های تولیدی فعلی و بهره بردای از سایت جدید محصولات ایران خودرو در آذربایجان كه با سرمایه گذاری طرف مقابل و صادرات خدمات فنی و مهندسی ایران خودرو تولید شده، بازارهای صادراتی توسعه می یابد. وی، تولید پایگاه های تولیدی را عاملی برای بهره مندی از منافع و مزیت های تعرفه ای در كشورهای هدف دانست. این مقام مسوول خاطرنشان كرد: این گروه در هر بازار هدف، بسته به سلایق، نیاز ها، رقبای آن بازار محصولات متناسب با بازار هدف را تعریف می كند. همینطور برای حضور مستمردربازارهای هدف، تولید تنوع درسبدمحصولات صادراتی، حفظ برند ملی و مونتاژ خودرو های مختلف در سایت های فرامرزی دردستور كار قرار دارد. یكی از مواردی كه در فصل جدید از همكاری های بین المللی گروه صنعتی ایران خودرو با شركای تجاری دنبال می شود، كسب سهمی از بازار خودرو و قطعه بخصوص قطعات ریخته گری است. همینطور اجرای رویكرد تولید بدون سرمایه گذاری و همكاری با ارائه خدمات فنی مهندسی ازدیگر راهبردهای اصلی ایران خودرو در كشورهای صادراتی هدف است. یكه زارع تصریح كرد: برهمین اساس گروه صنعتی ایران خودرو با ارائه خدمات فنی و مهندسی در بازارهای هدف و با سرمایه گذاری طرف مقابل توانسته است ریسك سرمایه گذاری در سایت های خارج از كشور كم كند. وی با اشاره به سایت در حال احداث در كشور آذربایجان تصریح كرد: با عنایت به شناخت مردم آذربایجان از برند ایران خودرو، تولید محصولات دنا، سمند و رانا در این سایت هدف گذاری شده و در فاز دوم در قالب برنامه سه ساله سایر محصولات ایران خودرو در این خط تولید خواهد شد. سایت ایران خودرو در آذربایجان با مشاركت طرف آذری و در مساحتی ده هكتار، در شهرك صنعتی نفتچاله در حال احداث است. قرار است در این سایت سالانه ده هزار دستگاه خودرو تولید شود. در فاز دوم این پروژه تولید خودروهای تجاری برای نوسازی ناوگان حمل ونقل این كشور مدنظر است. بدین سان با راه اندازی خط مونتاژ محصولات ایران خودرو در آذربایجان، این كشور به عنوان پایگاه صادراتی ایران خودرو در منطقه خواهد بود و تولیدات ایران خودرو با استفاده از آن به سایر كشورهای همسایه صادر خواهد شد. مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با اشاره به صادرات محصولات كامل در بازارهای هدف، اضافه كرد: توسعه محصولات در بازارهای سنتی ایران خودرو از جمله بازار عراق در دستور كار قرار دارد. یكه زارع تصریح كرد: برنامه توسعه شبكه خدمات بعد از فروش در این كشور هم به اجرا گذاشته شده تا با تولید و بهینه سازی رابطه با مشتریان نهایی محصولات، خدمات مطلوب تری ارائه دهیم. ارائه خدمات امدادی در عراق بخش دیگری از خدمات ارائه شده در عراق است. وی در مورد صادرات محصولات كامل به كشورهای مشترك المنافع (CIS) اضافه كرد: كشور ارمنستان از جمله بازارهای هدف ایران خودرو است. دسترسی به سوخت سی. ان. جی و اقتصادی بودن تامین آن برای مصرف كننده در این كشور از عوامل اصلی استقبال مردم این كشور از محصولات گازسوز ایران خودرو است. محصولات گازسوز ایران خودرو می تواند نیاز بازار این كشور را تامین كند. با دریافت مجوز استاندارد یورو ۵، توسعه صادرات به كشورهای مشترك المنافع (CIS) از جمله بلاروس و قزاقستان هم در دستور كار ایران خودرو قرار دارد كه بدین سان اهداف تعیین شده در حوزه صادرات محصول ایران خودرو محقق می گردد. با توسعه محصولات جدید و مشاركت در تولید پایگاه های تولیدی برون مرزی به دنبال نقش آفرینی در بازارهای بین المللی و كسب سهم مناسب از این بازارها هستیم.