بررسیها نشان میدهد امسال
صنعت خودروی ایران با افزایش میزان اشتغال روبهرو خواهد بود چرا كه طبق برآوردها، مقرر است تا پایان سال تعداد كسانی كه در واحدهای خودروسازی مشغول به فعالیت هستند به ۲۰۰ هزار نفر برسد. پیش بینیهای صورت گرفته بر این نكته استوار است این رقم در پایان سال ۱۴۰۴ به ۲۵۰ هزار نفر برسد. بررسیها نشان میدهد در سال ۱۳۹۳در حدود ۱۷۰ هزار نفر در
صنعت خودروی ایران مشغول فعالیت بودند.
فاصله سالهای ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۴، سالهای سختی برای
صنعت خودروی ایران بود. در این سالها، به دلیل تشدید تحریمها، تولید خودرو با كاهشی جدی مواجه شد. پس از آنكه پای تحریمها بر گلوی اقتصاد ایران فشرده شد، حجم تولید خودرو در ایران در بازه زمانی بسیار كوتاهی نصف شد و همین امر رشد دو برابری و حتی بیشتر قیمتها را به همراه داشت.
پس از برجام و در پی انعقاد قراردادهای تازه در
صنعت خودروسازی ایران، این
صنعت با تغییراتی جدی روبهرو شد و حالا پیشبینی میشود در ریل توسعه، این
صنعت نه تنها با افزایش تیراژ تولید و بهبود كیفیت، بلكه با افزایش شمار شاغلان در این
صنعت نیز روبهرو شود.
در سال ۹۳ سهم اشتغال
صنعت خودرو از اشتغال بخش
صنعت معادل ۱۲ درصد بوده كه براساس پیشبینیها در برنامه راهبردی
صنعت، معدن و تجارت این میزان باید به ۱۴ درصد در سال ۱۳۹۶ برسد. همچنین هدفگذاری انجام شده در این سند برای این بخش در افق ۱۴۰۴ نیز ۱۵ درصد پیشبینی شده كه البته این برنامهریزی براساس اطلاعات واحدهای صنعتی بالای ۱۰ نیرویانسانی است.
بررسیها نشان میدهد
صنعت خودرو نقشی قابل توجه در اشتغال زایی در ایران دارد. هر چند میزان تولید خودرو متناسب با تعداد نیروی انسانی شاغل در این
صنعت نیست و از این منظر
صنعت خودروی ایران فاصلهای قابل توجه با همتایان خود در كشورهای توسعه یافته و در حال توسعه دارد اما بررسیها نشان میدهد در همین شرایط نیز این
صنعت، نقشی قابل توجه را در اقتصاد ایران به دوش میكشد.
بیكاری یكی از مهمترین دغدغههای اقتصاد ایران تلقی میشود و بسیاری از كارشناسان معتقدند لازم است ایران در سالهای پیش رو بخش مهمی از برنامههای اقتصادی خود را بر كاهش نرخ بیكاری متمركز نماید. امسال نیز به اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال نامگذاری شده است تا اهمیت ایجاد شغل و غلبه بر بیكاری طی سالهای پیش رو را نشان دهد.
با این حال، اگر
صنعت خودرو ایران به طور كامل تعطیل شود، احتمالا نزدیك به ۹۰۰ هزار نفر به صورت مستقیم شغل خود را از دست میدهند. پیش از این مشاور خودرویی وزیر
صنعت تعداد كسانی كه با توقف كامل تولید خودرو از كار بیكار میشوند را در بخش خودروسازان ۱۲۲ هزار نفر اعلام كرده بود. به گفته مدنی این تعداد در بخش قطعهسازان به ۲۶۵هزار نفر و در بخش كاربریسازان به ۳ هزار نفر میرسد.
این در حالی است كه اشتغال مستقیم تولید قطعه و خودرو ۳۹۰ هزار نفر است. او تأكید دارد: جمع شاغلان مستقیم تولید ۷۷۰ هزار نفر است و در عین حال نمایندگان مجاز فروش و خدمات پس از فروش ۵۶ هزار نفر، شاغلان فعال در بخش لجستیكی ۲۳ هزار نفر و شاغلان در بخش خدمات ۶ هزار نفر هستند كه جمعیتی افزونبر ۸۵ هزار نفر را شامل میشود.
به این ترتیب تعداد شاغلان مستقیم تولید و خدمات در حدود ۸۵۵ هزار نفر است. بر اساس اعلام انجمن جهانی خودروسازان، به ازای هر شغل مستقیم، ۵ شاغل غیرمستقیم به خدمت این
صنعت در میآید. به نظر میرسد با توجه به بالا بودن تعداد شاغلان در مقایسه با تیراژ تولید خودرو، افزایش بهرهوری نیروی انسانی شاغل در این مجموعه همزمان با برنامه افزایش شمار شاغلان در دستور كار قرار گیرد چرا كه براوردها نشان از آن دارد كه بهرهوری نیروی انسانی نه فقط در
صنعت خودرو كه در سایر بخشهای اقتصادی در وضعیتی است كه افزایش آن برای سیاستگذاران و تصمیم گیران گریزناپذیر مینماید.