سخنگوی شورای رقابت :

عرضه خودرو در بورس مغایر با قانون است

عرضه خودرو در بورس مغایر با قانون است به گزارش شمال صنعت، سخنگوی شورای رقابت اظهار داشت: از نظر شورای رقابت بازار خودرو همچنان انحصاری است ازاین رو مصوبه ۵۴۳ لازم الاجراست ازاین رو هر گونه اظهارنظری خارج از این چارچوب هم اکنون کاملا غیرقانونی می باشد.



به گزارش شمال صنعت به نقل از مهر، حجت اله صیدی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ۲۵ مهر ماه خبر از پیگیری های این سازمان برای عرضه خودرو در بورس داد؛ او اعلام نموده بود که «هزینه مبادله، یک مبحث مهم در اقتصاد است، بورس کالا می تواند به کاهش هزینه های مبادله کمک نماید. وقتی یک خودرو در کارخانه ۵۰۰ میلیون تومان به فروش می رسد اما همان خودرو در بازار و برای مصرف کننده ۸۰۰ میلیون تومان تمام می شود، یعنی با یک هزینه واسطه گری و نه هزینه معاملاتی مواجه هستیم؛ این جا کارکرد بورس کالا می تواند کمک کننده باشد تا تولیدکننده و مصرف کننده با یک قیمت منصفانه محصول را مبادله کنند. با جدیت به دنبال عرضه خودرو های صفر کیلومتر داخلی و وارداتی در بورس کالا هستیم و در این خصوص رایزنی هایی هم صورت گرفته است.»
در این راستا سپهر دادجوی توکلی سخنگوی شورای رقابت در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار نمود: تاکید شورای رقابت بر اجرای قانون است و صرفا در حوزه ای که قانون مکلف کرده افراد باید عمل کنند.
وی اضافه کرد: ماده ۵۸ فصل نهم اصل ۴۴ قانون اساسی در ۵ بند شورای رقابت را مکلف کرده که در مورد بازارهایی که به تشخیص خود شورا بازارهای انحصاری محسوب می شوند، دستورالعمل و ضوابط را تعیین کند.
توکلی افزود: همینطور طبق ماده ۶۲، شورای رقابت تنها مرجع رسیدگی به رویه های ضدرقابتی است که در این راستا هم شورا طبق تکلیف قانونی خود، بازار خودرو را یک بازار انحصاری تشخیص داده است. فلذا تا وقتی که اختیارات شورای رقابت در این بازار جاری است مصوبه ۵۴۳ و اصلاحات آن لازم الاجراست.
سخنگوی شورای رقابت خاطرنشان کرد: در این مصوبه نحوه عرضه خودرو و وظایف هر کدام از دستگاههای ذی ربط مشخص شده و هر گونه اظهارنظری خارج از این چارچوب هم اکنون کاملا غیرقانونی می باشد مگر این که شورای رقابت تصمیم دیگری بگیرد که بمحض اتخاذ هر گونه تصمیمی، متعاقباً اطلاع رسانی می شود.
گفتنی است سال ۱۴۰۱ پس از حذف قرعه کشی و مخالفت با عرضه خودرو در بورس، سامانه یکپارچه تأسیس شد، در نهایت هم این سامانه حذف و قرعه کشی بازگشت؛ حال باردیگر بعد از انجام یک دور قرعه کشی، سازمان بورس اعلام نموده که به دنبال عرضه خودرو از راه سازوکار بازار سرمایه است.


منبع:

1403/07/30
09:00:43
5.0 / 5
15
تگهای خبر: اقتصاد , بورس , تولید , تولیدكننده
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۱
ShomalSanat شمال صنعت

shomalsanat.ir - حقوق مادی و معنوی سایت شمال صنعت محفوظ است

شمال صنعت

صنعت شمال کشور