گزارش شمال صنعت؛
نگرانی تولیدکنندگان برای از دست رفتن بازار شب عید
شمال صنعت: طبق ادعای اتحادیه تولید و صادرات پوشاک ایران، هم اکنون بیش از 25 درصد حجم بازار بوسیله واردات غیرقانونی تامین می شود.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری مهر، تولیدکنندگان پوشاک برای چندمین بار در طول سالیان اخیر خواهان مقابله جدی با عرضه اجناس قاچاق در بازار ایران شدند. از همین رو، اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک طی نامه ای خطاب به مقام معظم رهبری، ضمن اشاره به قاچاق گسترده این گروه کالایی به کشور، نسبت به عملکرد متولیان مبارزه با قاچاق انتقاداتی مطرح نمودند.
طبق ادعای اتحادیه تولید و صادرات پوشاک ایران، هم اکنون بیش از یک چهارم کل بازار پوشاک کشور، در اختیار قاچاقچیان قرار دارد که ارزش تقریبی آن بیش از ۳.۵ میلیارد دلار برآورد می شود اما متولیان این امر با ارائه های آمارهای غلط درصدد پنهان سازی این معضل است؛ این در حالیست که قبل از این مسئولان ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، از کاهش قاچاق پوشاک در سالیان گذشته سخن گفته بودند و حجم تخمینی قاچاق در این گروه کالایی را بین یک تا یک ونیم میلیارد دلار عنوان کردند.
تولیدکنندگان: با پنهان سازی آمار قاچاق بدنبال کتمان معضل هستند
محسن گرجی مدیرکل دفتر صنایع منسوجات و پوشاک وزارت صمت، در این رابطه می گوید: برآورد آمار قاچاق پوشاک دشوار است اما طبق آمار ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به عنوان مرجع رسمی، هم اکنون در حدود ۱.۳ میلیارد دلار حجم قاچاق است.
اما اختلافات میان تولیدکنندگان پوشاک و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تنها به مسئله میزان قاچاق ختم نمی شود؛ مجید نامی، عضو هیأت مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک در این خصوص می گوید: مقابله با قاچاق رها شده است و دیگر کسی اهمیتی به این بخش نمی دهد، روزبه روز هم حجم قاچاق بیشتر می شود و از راه های مختلفی وارد کشور می شود. پوشاک مخصوص فصولی که گذشته یا پوشاکی که در انبارهای خارج از کشور مانده بصورت استوک و کیلویی به قاچاقچیان فروخته می شود؛ در حقیقت خرید کالای استوک از خارج ارزان است اما همین کالا را در ایران به چند برابر قیمت می فروشند، بدین سبب ۱۰ تا ۲۰ برابر سود می کنند؛ وقتی این کار سود زیادی دارد و مقابله ای هم با آن نمی گردد، محل خوبی برای درآمدزایی شده است.
در مقابل، مسئولان مبارزه با قاچاق معتقدند همکاری تولیدکنندگان و وزارت صمت در امتداد گرفتن شناسه کالا برای محصولات تولیدی، امکان شناسایی و تفکیک میان کالای قاچاق و اصیل را فراهم می سازد اما این مهم بعد از سال ها پیگیری همچنان محقق نشده است؛ تولیدکنندگان نیز اصرار دارند که برای مقابله با قاچاق در مقطع فعلی نیازی به تکمیل شناسه کالا نیست، آنها معتقدند روند مقابله و جمع آوری برندهای محرز قاچاق (که سال ها پیش واردات قانونی آنها ممنوع شده است) از مراکز عرضه و فروشگاه های سراسر کشور- که در مقاطعی در سال ۹۷ و ۹۸ انجام شده بود-، بایستی از سر گرفته شود؛ چونکه انجام این اقدامات با از بین بردن امنیت عرضه پوشاک قاچاق، عرصه را برای محصولات داخلی در آن ایام باز کرد بطوریکه شاهد افزایش قابل توجه تولید کارگاه های داخلی در این بازه زمانی بودیم.
تولیدکنندگان خواهان نظارت بر فروشگاه ها و مراکز عرضه هستند
موضوع مقابله با قاچاق در سطح عرضه در نامه اخیر اتحادیه پوشاک به مقام معظم رهبری نیز بار دیگر مورد تاکید قرار گرفته است؛ تولیدکنندگان در این نامه در مورد علت اصرار و تاکید ویژه به مقابله با اجناس قاچاق در سطح عرضه توضیحاتی ارائه کرده اند. «گستردگی مرزها و مبادی ورودی» و «فقدان گلوگاه های مقابله ای» به عنوان دلایلی مطرح گردیده است که روند مبارزه با قاچاق هم اکنون را از کارایی انداخته است؛ در حقیقت آنها معتقدند فارغ از لزوم سختگیری نسبت به ورود کالای قاچاق از مبادی ورودی، بنا به دلیلهای مطرح شده بهتر است تمرکز متولیان مبارزه با قاچاق، حضور فعالانه و مؤثر در سطح عرضه و فروشگاه ها باشد؛ اما از محتوای نامه این چنین برداشت می شود که تولیدکنندگان نسبت به متولیان مبارزه با قاچاق بطورکامل ناامید شدند و گویا آنها سایر سطوح (از جمله مبادی ورودی، حمل و انبارش) را هم برای ضربه زدن به قاچاق به دست فراموشی سپردند و تنها به کتمان و کاهش خیالی آمار قاچاق روی آورده اند.
با این حال صنعت پوشاک و نساجی ایران، تنها از قاچاق رنج نمی برد و فعالان این صنعت علاوه بر این موضوع، با معضلات مختلفی همچون تامین مواد اولیه، کمبود سرمایه در گردش، فعالیت واسطه ها و تجهیزات فرسوده و قدیمی، دست وپنجه نرم می کنند.
به گزارش شمال صنعت به نقل از مهر، ارتقای صنعت پوشاک حتی سبب توسعه و تحول در اقتصاد چند کشور جهان شده است؛ پاکستان، ترکیه و بنگلادش، شاخص ترین مثال ها از این حیث هستند بطوریکه هم اکنون ۴۰ درصد صادرات پاکستان و ۱۸ درصد صادرات ترکیه تنها به همین گروه کالایی اختصاص یافته و بنگلادش نیز به عنوان مرکز تولیدی خیلی از برندهای جهان، آمار ایجاد اشتغال مستقیم برای ۴ میلیون نفر در این زمینه را ثبت کرده است. کارشناسان معتقدند، صنعت نساجی ایران باتوجه به گذشته و تجربیات باارزش خود، ظرفیت تحول آفرینی در اقتصاد کشور را دارد اما پیش از هر چیز باید موانع موجود بر سر راه را شناسایی و برطرف کرد.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب