زیان و بدهی خودروسازان ۴۵۰ همت شد
به گزارش شمال صنعت، سخنگوی انجمن قطعه سازان اظهار داشت: مجموع زیان انباشته و بدهی صنعت خودروسازی امروز به ۴۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.
به گزارش شمال صنعت به نقل از مهر، فرهاد به نیا سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو امروز در نشست خبری اظهار نمود: صنعت خودروسازی امروز ۲۰۰ همت زیان انباشته، ۱۸۰ همت بدهی بانکی، ۵۰ همت بدهی به قطعه سازان و ۲۰ همت خرید دین به قطعه سازان دارند. وی با اشاره به اینکه عامل این مسئله شورای رقابت است، اضافه کرد: شورای رقابت زمانی روی کار آمد که واردات خودرو ممنوع بود اما هم اکنون که واردات خودرو حتی دست دوم آزاد شده است دیگر قیمت گذاری خودرو یی مفهوم است. نه تنها خودرو باید وارد بورس شود بلکه باید قیمت گذاری هم در اختیار شرکت ها قرار گیرد. به نیا خاطرنشان کرد: زیان انباشته دست و پنجه نرم می کنند و توپ را به زمین قطعه سازان انداخته اند. قطعه سازان دیگر توانایی ندارند. وزیر صمت در حالی تاکید بر خودرو های برقی دارد که اصلاً قطعه سازان توان تولید را ندارند. سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو افزود: صنعت خودروسازی می توانست خودکفا شود و حتی صاحب خودرو های برقی شود ولی اکنون دولت باید هزینه هایش را بپردازد. وی افزود: حتی اگر قیمت گذاری دستوری لغو هم نشد اما تعداد تصمیم گیران در این بخش باید کاهش یابد؛ مثلا یک یا دو دستگاه در مورد قیمت خودرو تصمیم بگیرند. به نیا خاطرنشان کرد: در جلسه ای که با وزیر صمت داشتیم نسبت به عدم پرداخت بدهی خودروسازان گلایه کردیم که وزیر تماسی گرفت و خودروسازان قول پرداخت دادند. بعد از آن فقط حدود ۳.۸ هزار میلیارد تومان از جانب ایران خودرو و بین ۸۰۰ تا هزار میلیارد تومان از جانب سایپا پرداخت گردید. نکته جالب این که از این ۳.۸ هزار میلیارد تومانی که ایران خودرو مدعی پرداخت است ۲ همت برای خرید به خارج از کشور منتقل شده است. وی اظهار داشت: صنعت قطعه سازی با رکود قیمتی و مطالبات نمی تواند حقوق کارگران خویش را افزایش دهد. کارخانجات قطعه سازی حتی در جذب نیروهای ساده هم عاجزند که علت آن هم وضعیت خودروسازی است. به نیا افزود: شورای رقابت فولاد و پتروشیمی را رها کرده و برای خودرو که محصول نهایی است، تصمیم گیری می کند. وی با اشاره به اینکه پولی که می تواند صرف تکنولوژی و تجهیزات شود نباید صرف واردات خودرو های چینی شود، اظهار داشت: ما مخالف واردات نیستیم اما به شرطی که از صنعت داخلی حمایت شود. دولت ۴۰ درصد از صنعت خودروسازی پول بابت هزینه های مختلف شامل مالیات و بهره بانکی می گیرد. تخصیص ۱.۸ میلیارد دلار به مونتاژکاران در ادامه این نشست اصغر خسروشاهی رئیس انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو عنوان کرد: سیاست های غلط حاکمیتی سبب شده است صنعت خودرو در معرض تهدید قرار بگیرد. وی ادامه داد: سال قبل در مقطعی عرضه خودرو در بورس کالا انجام شد و سبب شد جلوی ضرر و زیان خودروسازان گرفته شود. رئیس انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو بیان داشت: از آغاز سال جاری تابحال سایپا و ایران خودرو حدود ۶۶۰ هزار خودرو تولید کرده اند و مونتاژکاران حدود ۱۲۰ هزار خودرو تولید کرده اند و این در شرایطی است که حدود یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار به مونتاژکاران و یک میلیارد دلار به دو خودروساز بزرگ تولیدی تخصیص داده شده است. وی ادامه داد: اختصاص ارز بیشتر به مونتاژکاران با تولید کنار در حالیست که مونتاژکاران هیچ قطعه ای را خودکفا نمی کنند و در حالیکه از تعرفه تولید استفاده می نمایند که تولید هم نمی کنند. خسروشاهی در ادامه به مبحث خودرو های برقی اشاره نمود و اظهار داشت: خودروی برقی آینده صنعت خودروی دنیا و کشور است و کشور ما هم باید به این صنعت ورود پیدا کند اما هنوز ۲۰ درصد تولید خودرو در جهان به خودرو های برقی اختصاص یافته است و ۸۰ درصد دیگر دیزلی و بنزینی است. کشورهایی که وارد صنعت خودرو شده اند، زیرساخت های آنرا بوجود آورده اند اما در کشور ما هنوز این زیرساخت ها فراهم نشده است. رئیس انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو عنوان کرد: ما حتی اگر در زمینه تولید خودرو های برقی تلاش بسیاری انجام دهیم طی چند سال آینده نهایتا ۵ تا ۱۰ درصد در این بخش تولید خواهیم داشت و این در شرایطی است که وزارت صمت تمام هم و غم خویش را برای تولید در این بخش متمرکز کرده است و سوال من اینجاست که آیا وزارت صمت مشکلات ۹۵ درصد بقیه تولیدات خودرو را حل کرده که بر روی این بخش تمرکز کرده است؟ وی ادامه داد: تولید خودروی برقی خوب است و ما هم باید به این سمت حرکت نماییم اما لازمه این کار اینست که ما مشکلات فعلی را در قسمت تولید خودرو های تولیدی و بنزینی حل نماییم و سپس به سمت خودروی برقی حرکت کرده و روی آن تمرکز نماییم.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب