تولیدکنندگان صنفی لوازم یدکی شناسنامه دار می شوند
به گزارش شمال صنعت، رئیس اتحادیه صنفی لوازم یدکی اظهار داشت: تولیدکنندگان صنفی که از آنها تحت عنوان واحدهای زیرپله ای یاد می شود و ۱۳ درصد از بازار را در اختیار دارند شناسنامه دار می شوند.
به گزارش شمال صنعت به نقل از مهر، سید احمد حسینی امروز در نشست خبری با اشاره به اینکه قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز به علت نداشتن ظرفیت کافی چالش های عدیده ای را برا فعالان حوزه لوازم یدکی به وجود آورد، اظهار نمود: یکی از چالش هایی که در مورد این قانون داشتیم در ارتباط با تولیدکنندگان صنفی می شد که از آنها تحت عنوان واحدهای زیرپله ای یاد می شود؛ این واحدها ۱۳ درصد از سهم بازار لوازم یدکی را در اختیار دارند. البته طبق برآورد وزارت صمت این عدد ۱۵ درصد است.
رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات تهران اضافه کرد: بعد از برگزاری جلسات مختلف با مسؤلان وزارت صمت، مقرر شد که این واحدها هم شناسنامه دار شوند که در همین راستا صدور پروانه تولیدکنندگان صنفی لوازم یدکی شروع شده است. این مسئله به ارتقای کیفیت قطعات یدکی کمک شایانی خواهد نمود.
وی افزود: یکی دیگر از چالش های ما با قانون مبارزه با قاچاق در ارتباط با تبصره ۴ ماده ۱۸ این قانون می شود؛ این بند از قانون در ارتباط با احتمال قاچاق معکوس کالاهایی مانند دارو، فراورده های نفتی و… که سوبسید می گیرند، می شود اما متولیان امر قصد دارند که لوازم یدکی را هم مشمول این تبصره کنند و این در حالیست که صنف لوازم یدکی سوبسیدی از دولت نمی گیرد و صفر تا صد کار توسط خود تولیدکننده صورت می گیرد.
عدم هماهنگی وزارت صمت و اقتصاد در اصالت سنجی کالاها
حسینی اضافه کرد: همینطور ماده ۱۳ قانون کاملاً احصا کرده که کالای وارد شده باید اصالت سنجی، کیفیت سنجی و… شود و بعد از این فرآیند کد شناسه و رهگیری به کالا داده می شود؛ با این کد مشخص می شود که کالای وارد شده حقوق گمرکی پرداخته و اصالت سنجی شده است؛ با این وجود امروز کالاهایی این کد را می گیرند که چندان نتوانسته اند فرآیند در ارتباط با اصالت سنجی را طی کنند چونکه بین وزارت امور اقتصادی و دارایی خاصه گمرک ایران و وزارت صمت هماهنگی وجود ندارد. گمرک اصالت اسناد و وزارت صمت اصالت کالاها را بررسی می کنند و با هم هماهنگ نیستند.
وی خاطرنشان کرد: قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز جامع و مانع نیست و زیرساخت های لازم برای اجرای آن وجود ندارد اما متولیان توجهی به این امر نمی کنند این مسئله منجر به افزایش توزیع کالای بی کیفیت و تقلبی و البته کمبود و گران شدن کالای با کیفیت می شود.
حسینی اضافه کرد: اصناف از بازار شفاف حمایت می کنند چونکه شفافیت از عرضه کالای بی کیفیت و تقلبی جلوگیری کرده و منجر به رونق کسب و کارها می شود.
رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات تهران به بی ثباتی نرخ ارز هم بعنوان چالش بعدی اصناف اشاره نمود و اظهار داشت: بی ثباتی نرخ ارز منجر به توزیع کالای بی کیفیت در بازار شده است و کالاهای با کیفیت هم گران توزیع می شوند.
توزیع کنندگان لوازم یدکی خودروسازان زیر نظر اتحادیه نیستند
وی همینطور به وضعیت توزیع قطعات خودرو اشاره نمود و اضافه کرد: توزیع کنندگان لوازم یدکی که زیر نظر شرکتهای خودروسازی هستند زیرمجموعه اتحادیه نیستند و ازاین رو نظارتی هم روی آنها وجود ندارد. قطعاتی که این شرکتها عرضه می کنند را با قطعات سایر شرکتها مقایسه کنید می بینید که بعضاً نه تنها کیفیت بالاتری ندارند بلکه بی کیفیت هم هستند. از سویی دیگر بیشتر این قطعات از کشور چین به صورت سی کی دی وارد شده و در داخل مونتاژ می شوند و در نهایت با نام تجاری شرکت ایرانی عرضه می شود.
حسینی تصریح کرد: باید در این بخش یک ارزیابی دقیقی صورت گیرد؛ دولت باید در حوزه نظارتی نقش ایفا کند و بخش تصدی گری را به بخش خصوصی بسپرد.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب