از سوی انجمن نوردكاران مطرح شد؛
10 ایراد شیوه نامه جدید فولاد
به گزارش شمال صنعت انجمن نوردکاران فولادی ایران اعلام نمود: شیوه نامه جدید فولاد احتیاج به اصلاح دارد که یکی از مهم ترین پیشنهادات برای اصلاح این است که قیمت ها به صورت ریالی و با نظرات کارشناسی تعیین شود.
به گزارش شمال صنعت به نقل از مهر، انجمن نوردکاران فولادی ایران با تایید کلیات شیوه نامه ساماندهی بازار فولاد، پیشنهاداتی را برای اصلاح دستورالعمل های اجرایی عرضه کرده است.
این پیشنهادات به شرح زیر است.
۱- نوردکاران قصد اصلاح ماده یک در بند الف با عنوان قیمت پایه را در دستورالعمل اجرایی شیوه نامه بازار فولاد دارند و پیشنهاد کرده اند: قیمت ها به صورت ریالی و برپایه قیمت تمام شده وفق قانون و با در نظر گرفتن نقطه نظرات کارشناسی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان و دیگر نهادهای ذیربط تعیین شود. همینطور کارگروه تخصصی ناظر عملکرد عرضه و تقاضا و نحوه قیمت گذاری خصوصی بر بورس کالا باشد. در علل توجیهی این ماده اصلاحی آمده است: با عنایت به تحریم های گسترده ضد کشورمان، وابسته نمودن قیمت کالاهای تولید داخل کشور به خصوص صنعت فولاد که از توان داخلی و مواد اولیه به قیمت حداکثر نصف قیمت های معادل جهانی استفاده می نماید. به نرخ ارز و معیارگذاری نرخ های متال بولتن که اسپانسرهای آن شرکت ها و فولادسازان منطقه ای و داخلی هستند و توان اعمال نفوذ و مدیریت آنرا دارند و از سویی در جهت منویات رهبر انقلاب در سال جهش تولید، القاء نمودن قیمت دلاری بر محصولات ریالی تولد داخل کشور به شکلی انتقال ارزش افزوده به خارج از کشور و در نتیجه زیان صنایع داخلی را به دنبال دارد.
همچنین این ماده برخلاف قوانین رفع موانع تولید و خود مانع تولید داخلی و از رونق انداختن سفره اقتصادی ۸۰ میلیون نفر ایرانی است. مقاطع فولادی طویل شامل میلگرد شاخه و کلاف، تیرآهن، نبشی، ناودانی و مقاطع سرد شامل انواع لوله و پروفیل فولادی، مقاطع تخت شامل انواع ورق گرم، سرد و پوشش دار، محصولات میانی شامل انواع بیلت، بلوم و اسلب فولادی و محصولات معدنی شامل کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی است.
۲- نوردکاران معتقدند باید به ماده دو دستورالعمل اجرایی شیوه نامه بازار فولاد بخش هایی اضافه شود. بر اساس پیشنهادی نوردکاران، باید میانگین قیمت یک ماه گذشته میلادی مورد استفاده قرار گیرد و کارگروهی تخصصی ناظر بر عملکرد عرضه و تقاضا و نحوه قیمت گذاری باشد. دلیل این پیشنهاد این است که قیمت متوسط از عرضه های ماه قبل و حداکثر ۱۰ درصد کمتر از قیمت متال بولتن برای مصرف کننده داخلی با شرط تعیین و حفظ سود معقول در زنجیره برای هر رسته است. همینطور برای پیشگیری از تلاطم لحظه ای، میانگین یک ماه گذشته محاسبه شود.
۳- نوردکاران معتقد به اصلاح ماده ۷ دستورالعمل اجرایی شیوه نامه بازار فولاد هستند. آنها پیشنهاد کرده اند، علاوه بر تعیین حداقل محصولات فولادی در بورس کالا به میزان ۲۲۰۰۰ هزار کیلوگرم، حداقل عرضه محصولات مقاطع طویل هم به میزان ۴۴۰۰۰ کیلوگرم تعیین شود. در علل توجیهی این پیشنهاد آمده است: با عنایت به هزیه های سنگین حمل و نقل، پایین ترین میزان معادل یک مرتبه کامل تریلر مقرر شود.
۴- نوردکاران همینطور خواستار اصلاح ماده ۸ و بند ۲ دستورالعمل اجرایی این شیوه نامه شده اند. بر اساس پیشنهاد عرضه شده وفق ماده یک همه محصولات از کنسانتره تا محصولات نوردی سرد و گرم شامل محصولات تخت و طویل، لوله و پروفیل باید در بورس کالا عرضه شوند. نوردکاران در توضیح این ماده آورده اند: دستورالعمل لازم در مورد کنسانتره تا آهن اسفنجی نسبت به اصلاح ماده ۸ صادر شود. در مورد علل توجیهی لزوم اصلاح این بند آمده است: با عنایت به نقطه نظرات کارشناسی و گستردگی واحدهای ریز و کوچک و زود بازده در رسته نورد فولادی کشور که نسبت به واحدهای بزرگ شامل هزینه و پرت تولید قابل توجهی است، پیشنهاد می شود عرضه در بورس کالا معادل ۹۰ درصد تولید در نظر گرفته شود. با عنایت به این که در صنایع نورد گرم ورق، فرایند تولیدات تفاوت چندانی بین تولید ورق و میلگرد فولادی وجود ندارد، بنابراین با عنایت به نظرات کارشناسی، چنانچه برای ورق ۸۵ درصد در نظر گرفته شده است، الزاماً باید برای میلگرد فولادی هم پرت تولید یکسان با ورق تعیین شود. حتی گاهی پرت تولید میلگرد فولادی از پرت تولید ورق هم بیشتر است. چون که اولاً مواد اولیه ورق شامل اسلب از حجم و وزن بیشتری برخوردار بوده و دوما پوسته اکسید کمتری دارد.
۵- نوردکاران در مورد ماده ۸ بند ۶ دستورالعمل اجرایی شیوه نامه هم نظر اصلاحی دارند. آنان بر عدم ورود کالای بدون کیفیت و فاقد استاندارد در عرضه های بورس تاکید دارد. در علل فنی توجیهی این پیشنهاد آمده است: همه مواد اولیه کد استاندارد ملی و جهانی داشته باشند. همه مواد اولیه و محصولات انباری درجه ۲ واحدها هم شامل عرضه در تالار صنعتی بورس کالا هم به شرط دارا بودن استاندارد کیفیت و نظارت بورس کالا امکان عرضه داشته باشند.
۶- نوردکاران خواستار اصلاح ماده ۱۰ دستورالعمل اجرایی شیوه نامه هستند و پیشنهاد کرده اند: زمان ارائه محصولات نهایی هم یک هفته پس از تحویل مواد اولیه تعیین شود. در مورد علل توجیهی این بند اصلاحی آمده است: به علت عدم رعایت منشور اخلاقی و عدالت اجتماعی و عدم تکاپوی سرمایه در گردش واحدهای کوچک و زودبازده در رسته نورد و گستردگی این واحدها (در سطح کشور)، شرایط عرضه و تحویل برپایه زمان خریداری مواد اولیه و همانند عرضه فولادسازان، شرایط تضامین برای همه عرضه کنندگان در بورس کالا باید یکسان و یکنواخت باشد و زمان ارائه محصول نهایی منوط به تحویل مواد اولیه و حداقل یک هفته پس از آن تعیین شود.
۷- ماده ۱۱ دستورالعمل اجرایی شیوه نامه ساماندهی بازار فولاد از دید نوردکاران نیازمند اصلاح است. برپایه پیشنهاد عرضه شده، عرضه محصولات فولادی به جای یک روز در هفته، حداقل سه بار در هفته صورت گیرد. در علل توجیهی این پیشنهاد آمده است: نظر به اینکه واحدهای نوردی نیازمند فروش روزانه محصول و استمرار تولید جهت خرید مواد اولیه و پرداخت هزینه های تولید هستند و مواد اولیه را یک مرتبه برای مدت یک ماه می توانند خریداری کنند، ولی از سویی با عنایت به تنوع محصول به لحاظ کیفیت و سایز و ابعاد آن، باید روزانه محصول های فولادی مورد سفارش را تولید کنندو تحویل دهد. بنابراین این ماده باید شرایط عرضه حداقل سه روز در هفته را برای عرضه محصولات را در بورس کالا مهیا کند.
۸- در مورد دلیل توجیهی اصلاح ماده ۱۸ دستورالعمل اجرایی شیوه نامه تاکید شده، سازمان حمایت تولید کنندگان و مصرف کنندگان سازمان تعزیرات حکومتی و سایر دستگاههای نظارتی ذی ربط (براساس دسترسی بوجود آمده روی سامانه ها) موظف به نظارت مستمر در مورد زمان تحویل مواد اولیه، چگونگی مصرف مواد اولیه، قیمت مواد اولیه و محصولات نهایی و روند عرضه و تقاضا در بورس کالا هستند. در تبصره توضیحی آ» ده است: وزارت صمت و سازمان حمایت تولید کنندگان و مصرف کنندگان مکلف هستند نسبت به کنترل و نظارت بازار محصولات نهایی (میلگرد کلاف و شاخه، تیرآهن، نبشی و ناودانی و انواع پروفیل) و مواد خام (بیلت، بلوم و اسلب فولادی) اقدام نمایند.
۹- نوردکاران البته موافق بند ۱۹ دستورالعمل اجرایی شیوه نامه هستند اما بر لزوم تقویت این بند تاکید دارند. در توضیح این بند آمده است، در جهت پیشگیری از هر گونه افزایش قیمت و امضاء طلایی و انحصار گرایی و مهندسی عرضه و قیمت و شکل گیری رانت، این بند شیوه نامه مورد تأیید انجمن نوردکاران فولادی ایران است.
۱۰- نوردکاران درباره بخش پیوست دستورالعمل اجرایی شیوه نامه بازار فولادی هم روی اصلاح دستورالعمل های اجرایی تاکید کرده اند. در مورد پیشنهاد آنان آمده است: در صورت عدم وجود تقاضای بیشتر از ۵۰ درصد با نرخ کشف شده در بورس و ثبت در سامانه بهین یاب و توسعه تجارت و انبارها، واحدها مجاز به فروش محصولات به جهت رونق کسب و کار و رقابت پذیری و پیشگیری از تعطیلی و بیکاری نیروی انسانی و پرسنل، مجاز به فروش با شرایط مذکور به صورت خارج از بورس کالا شوند. چنانچه به هر علتی کالا در بورس کالا خریدار نداشت، ثبت آن در سه عرضه سبب توقف تولید و عدم تأمین سرمایه در گردش و ایجاد خسارت عمدی به واحدهای تولیدی تلقی و موجبات زیان را در بر خواهد داشت.
در توضیحات بخش پیوست آمده است: الف) چرا ریالی اجرا نشود و چرا قیمت هفته قبل تعیین نشود آن هم به صورت میانگین یک هفته ب) این بند مخالف با قوانین رفع موانع تولید و اصول تجارت بوده و قیمت های دستوری توسط دولت و ایجاد تبعیض منافع و ممانعت از حق است که در این صورت حق شکایت این واحدها را برای آنها محفوظ می دارد. ج) این بند مغایر با روح شیوه نامه و بعنوان دخالت در امور مجامع و عرضه قیمت دستوری تلقی و موجبات تبعیض و نقض قوانین خواهد بود.
منبع: شمال صنعت
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب